Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Drošināšana Jānis Romanovskis,
14.01.2003
Komentāri [0]
Drošināšanas uzdevums plašākā nozīmē ir izdabūt krastā braucējus/peldētājus un inventāru tur, kur tas ir ieplānots, nevis kur sanāk...
Drošināšana attiecās ne tikai uz avāriju cietušu ekipāžu. Var būt
gadījumi, kad bez palīdzības no malas nav iespējams piestāt vai izkāpt.
Šādā gadījumā palīdz drošinātāji vai savlaicīgi izliktās palīgierīces.
Galvenais princips drošināšanā - vispirms cilvēki un tad inventārs.
Drošināt var no krasta un no ūdens.
Krasta drošināšana
Vienkāršākais
krasta drošināšanas veids ir vajadzīgajā vietā nostādīt pilsoni, kura
uzdevums ir aizmest metamo maisiņu tam (tiem), kam pēc tā ir radusies
vajadzība. Pie tam ir jāņem vērā daži priekšnosacījumi:
- drošināšana no krasta paredz aktīvu darbību no avāriju cietušo puses un
nevar izdabūt krastā cilvēku, kas ir zaudējis rīcības spēju (vai nu ir
bez samaņas vai šoka stāvoklī un tml.)
-
ar vienu metamo maisiņu var izvilkt tikai vienu cilvēku vai cilvēku +
laivu. Jārēķinās, ka kāds vai kādi ekipāžas locekļi var peldēt
atsevišķi no laivas, tā, ka ideālā gadījumā krasta drošinātāju skaits
ir vienāds vai lielāks par braucēju skaitu
-
- ja ir jāizvēlās, kam mest virvi - cilvēkam, kas peld atsevišķi, vai
tam, kas peld kopā ar laivu, tad priekšroka ir dodama tam, kas peld bez
laivas. Protams, te ir vieta riktīgi melnam humoram.
-
- jārēķinās, ka metamo maisiņu var aizmest garām. Lai samazinātu šādu
varbūtību, ir jātrenējas, turklāt trāpīt kādam priekšmetam krastā ir
daudz vieglāk, jo kustīgais upes plūdums traucē mest precīzi. Tāpat
virve ir jāmet nevis "tieši mērķī" - tā teikt - trāpīt ar maisiņu
peldētājam pa seju (viņš būs ļoti priecīgs), bet gan jāmet ir pāri -
tad būs izslēgta iespēja, ka aizmetat par tuvu.
-
- ja straume ir ātra un virve ieguļās ūdenī aiz peldētāja, viņš pie tās
netiks. Ja virve ieguļās ūdenī pirms glābjamā, ir liela iespēja ka
straume peldētāju uznesīs virvei virsū un būs OK. Tātad - izdevīgāk ir
mest virvi pilnā garumā un nedaudz pirms glābjamā.
-
- Ja pirmais maisiņš ir aizmests garām, tas pats glābējs var mest nākamo, bet ir risks, ka visa tā būšana var sapīties
-
- drošinātājam ir jāstāv vietā, kur tam ir jēga. Tātad, pirms izlikt
drošināšanu, ir jāizvērtē, kur braucēji var gāzties un kur straume pēc
tam tos nesīs. Tālāk par kādi 20m virvi tāpat aizmest nevar un, ja
avāriju cietušie tiek piespiesti pie pretējā krasta 50m platai upei,
tad glābējiem atliek tikai bezpēcīgi noskatīties. Diemžēl šai sakarā ir
bijuši traģiski gadījumi.
-
- ir jāizvērtē, kas notiks, kad peldētājs būs pieķēries virvei. Straume
pa loku, kura rādiuss ir virve, to spiedīs pie krasta. Virves un
peldētāja trajektorijas veidotajā sektorā nedrīgst būt akmeņi, ap
kuriem virve var aptīties vai peldētājs var tikt piespiests. Tāpat ir
jābūt iespējai peldētājam tikt ārā no ūdens - nav jēgas, ka tas kūļājās
striķa galā kanjona vidū. Ir jāskatās, lai drošināšanas vieta būtu
izraudzīta tā, lai glābjamais ar visu striķi netiktu ienests nākamajā
krācē vai pa taisno tuvējā piespiedē.
-
- ja straume ir spēcīga, virves gals ir jāpiesien pie kāda koka vai
akmeņa, jo citādi drošinātājs var nespēt to noturēt. Ja krasts un
situācija to atļauj, drošinātājs var skriet pa krastu paralēli
peldētājam un pamazām to vilkt tuvāk krastam.
-
- Tajā virves galā, ko turēs drošinātājs, ir jābūt iesietai cilpai, lai
to var ērti satvert. Tā ir paredzēta gadījumiem kad nav laika vai
iespēju piesiet virves galu. Vienmēr ir jābūt iespējai ātri un viegli
palaist virvi vaļā lai nesanāk tā ka pats glābējs tiek ievilkts ūdenī
-
- Otrā virves galā, pie kura turēsies peldētājs, tāpat ir cilpa, kas
ērtības labad ir ievērta plastmasas caurulītē, lai to pēc iespējas
vieglāk varētu satvert. Tāpat tur ir ieteicams uzāķēt karabīni, kas
paredzēta lai pieāķētos īpaši niknā straumē vai pieāķētu laivu.
Apgāztai laivai, ja uz tās piedevām ir mantas, ir liela ūdens
pretestība, tā, ka rāviens sanāk nopietns. Cilvēkam, kas pieāķē
atsviesto striķi pie laivas, jārīkojas īpaši operatīvi, lai pirksti
paliktu veseli. Katamarāna gadījumā var arī neāķēt, bet apmest striķi
vienu vai divus vijumus ap trubu un galu turēt ciet.
-
- Ja peldētājs pieāķējās pats pie striķa, tas kļūst īpaši bezpalīdzīgs.
Ja pieāķēšanās notiek ar krūšu apsēja palīdzību, peldētāja aprīkojumā
noteikti jābūt labam nazim (ne-saliecamajam !), ar ko problēmu gadījumā
pārgriezt striķi. Vēlams, lai nazis būtu abpusgriezīgs. Ja pieāķēšanās
notiek ar profesionālas peldvestes palīdzību (stiprinājums ir pie
muguras), tad tās pašas vestes aprīkojumā jābūt āķējuma atvienošanas
sprādzei, kas tikai jāparauj un āķējums atvienojās. No priekšpuses
pieāķēts peldētājs daudz vairāk tiek gremdēts zem ūdens.
-
- Ja peldētājs neāķējās pie striķa, bet turās tāpat, tad nav prāta
darbs stiprā straumē to aptīt ap roku - striķim nostiepjoties, roka
dabūs ciest.
-
- Drošinātājam atiecībā pret virvi ir jāstāv tā, lai nostiepjoties, tā
neskartu drošinātāju - virvei jābūt zemstraumes pusē.
-
- un pēdējais - nemetiet maisiņu vienkārši tāpat. Paturiet vienu striķa galu karstā!
Pārējie krasta drošināšanas veidi ir principiāli tādi paši, atšķiras tikai virves padošanas veids:
1. drošināšana ar "kuģīti"
Ar attēlā redzamo kuģīti virvi var aizvilkt
apm. 10-15 metrus un tā tur paliek, līdz rodās nepieciešamība.
Jārēķinās ka kuģītis ir pamatīga konstrukcija, kas jāstiepj līdzi un
slīdot pa virvi līdz tam, ar etažeri var dabū pa mūli.
2. Pāri upei pārstiepta virve
Virve tiek nospriegota slīpi attiecībā pret
straumi un pie tās pieķēries (vai ideālā gadījumā - pieāķējies) cilvēks
ar straumi tiek aiznests pie krasta. Problēmas šādam drošināšanas
veidam sagādā tas, ka liela izmēra laivas peldot aizķersies aiz zemu
novilktas virves, bet augstu novilktu virvi neaizniegs peldošs cilvēks.
Parasti šādu drošināšanas veidu izmanto plostu plostu apstādināšanai
kritiskās vietās.
3. Pāri upei pārstieptas savienotās virves
Pāri upei tiek pārstieptas
vidū savienotas virves. Tās ir sasietas ar viegli trūkstošu auklu, kas
pieķeroties cilvēkam, pārtrūkst un cilvēks, turoties pie virves, tiek
pienests pie krasta.
Visi
augšminētie "bezcilvēka" drošināšanas veidi ir darbietilpīgi, tā, ka
tos izmanto tikai īpaši kritiskos gadījumos lai paaugstinātu kopējo
drošināšanas pasākumu izdošanās varbūtību.
Ja krasta drošināšana ir
neveiksmīga un avarējušie un/vai inventārs aizpeld pa upi lejā, pa
krastu tos panākt var tikai ar auto, ja ceļš iet līdztekus upei. Kājām
paskriet tik ātri pa krūmiem, klintīm, akmeņiem utt, var tikai filmās.
Ja krāces ir tādas, kurās nevar laisties iekšā ar laivu un dzīties
glābjamajiem pakaļ, tad vienīgā cerība ir, ka cilvēki paši tiks krastā
vai tos un inventāru tur izskalos straume.
Drošināšana no ūdens
Drošināšana
no ūdens ir vienīgais veids, kas var izglābt rīcības spēju zaudējušu
cilvēku. Visuniversālākais braucamrīks šāda veida darbībām ir
četrvietīgs katamarāns un bieži vien tas tiek ņemts līdzi tieši ar
mērķi drošināt vai nu nestabilākus kuģus vai tieši otrādi - zem
jaudīgiem 6. kategorijas šķēršļiem drošināt tos, kas mēģinās braukt.
Katamarāni
ir pietiekami lieli un stabili kuģi, lai tie spētu paņemt "uz klāja"
peldētāju un turpināt glābšanas darbus nebraucot krastā. Ar pārējām
laivām drošinot katrs objekts ir jānogādā kratā un tikai tad
drošināšanu var turpināt.
Cilvēku drošināšana
Peldošajam cilvēkam drošinātāji piebrauc klāt ar aprēķinu, lai tas
nevarētu tikt iespiests starp drošinātājiem un kādu negaidītu akmeni.
Ja drošinātāju laiva ir katamarāns, peldētājs var uzkāpt uz tā. Ja
drošinātāju laiva ir mazāka un nestabilāka, tad peldētājs pieķeras pie
tās astes (nevis sāniem!) un tiek aizvilkts uz krastu. Peldētājam var
arī tikt iedots pie vestes pieāķētais drošināšanas gals (cow-tail).
Peldošs cilvēks rada lielu ūdens pretestību, ar to ir jārēķinās. Lai
pretestību samazinātu, peldētājs var ar krūtīm uzgulties uz drošinātāju
laivas aizmugures klāja, ar rokām turoties pie kabīnes apmales. Tomēr
tā laiva kļūst nestabilāka. Var arī no apakšas ar rokām un kājām
apķerties ap drošinātāju laivas (kajaka vai smailītes) priekšgalu.
Izskatās smieklīgi, bet strādā.
Ja ir redzams, ka līdz kārtējās nopietnās krāces sākumam krastā netiks,
tad vispieņemamākais variants ir ievirzīt peldētāju vai peldošo
inventāru maksimāli drošā trajektorijā, novēlēt laimīgu ceļu un
drošināšanas darbus turpināt zem nākošās krāces. Vai šo krāci braukt
vai nebraukt - tas ir drošinātāju, nevis drošināmā ziņā! Ja peldētājā
vēl ir saglabājusies kāda saprāta palieka, tad viņam ir jāsaprot, ka ar
savu turēšanos pie nestabila kuģa viņš apdraud kā sevi tā citus. Ja nu
viņš nejauši ir kritis histērijā, tad tas ir smags gadījums, kurā
gatavu recepšu nav un viņa rīcība var būt visai neadekvāta. Ja nākamais
šķērslis, kurā tūlīt tiks iepeldēts, ir 100m augsts ūdenskritums, tad
jau drīzāk jājautā - "ko tad tur līdāt ?". Ar bezjēdzīgu mešanos iekšā
nebraucamos šķēršļos nevienam palīdzēts netiks. Skarbi, bet tāda ir tā
spēle. Drošinātājiem pašiem ir jābūt drošībā, citādi galu var dabūt
visi.
Ja cilvēks peld ūdenī nekustīgi, vai ar seju ūdenī (vai netiek ārā no
apgāztas laivas), tā ir kritiska situācija, kurā dārga ir katra
sekunde. Ja drošināts tiek no vairākvietīgas laivas, cietušais jānogādā
krastā, ja no kajaka - tad drošinātājam pašam ir jākāpj ārā no laivas
un drošināšana jāveic no peldus stāvokļa, jo bez aktīvas darbības no
peldētāja puses viņš tam savādāk nespēs palīdzēt.
Inventāra drošināšana
Tātad peld apgāzta (vai neapgāzta) laiva.
Visvienkāršākais paņēmiens ir stumt to krastā ar savas laivas korpusu.
Tomēr jāsaka, ka pateikt ir vieglāk kā izdarīt, it sevišķi ja laiva ir
ne-piepūšama (smailīte, kajaks, kanoe) jo tā ir iegrimusi ūdenī un ar
pludlīnijas formu. Tomēr ja posms, kurā notiek drošināšana, ir
krāčains, šis ir izdevīgākais veids.
Cits paņēmiens ir vilkt avāriju cietušo laivu. To var darīt rāmā
plūdumā un ir jābūt iespējai vienkārši atkabināt (vai pārgriezt)
buksējamo virvi - piemēram, ja tā aptinās ap akmeni vai redzams, ka
tūlīt sāksies krāce, kur vilkšana vairs nebūs iespējama.
Drošinot ar četrvietīgo katamarānu smailītes, peldošo smaili ir iespējams paņemt starp baloniem un pieāķēt to tur.
Nākošais paņēmiens ir nogādāt pieāķētu striķi no avāriju cietušās
laivas krastā un to operatīvi nostiprināt apmetot ap koku vai akmeni.
Tādai vajadzībai ir nepieciešama gara virve un veikla rīcība. Galvenais
nosacījums - iztīt pēc iespējas mazāku virves daļu līdz krastam - proti
- braukt uz krastu taisnā lenķī vai nedaudz pa priekšu attiecībā pret
peldošo laivu. Šis paņēmiens labi sekmējas katamarānu gadījumā, ja uz
avarējušās laivas ir palicis kāds cilvēks. Tas salūko uz katamarāna
esošo metamo maisiņu (tam jābūt brīvi pieejamam), saāķē ar drošinātāju
maisiņu un ir jau 50m virves; ar to jau kaut ko var iesākt.
Ja laiva ir piespiesta, tad viss ir atkarīgs no divām lietām - vai tai
var tikt klāt un vai piespiede nav pārāk spēcīga. Nav izslēgts variants
ka laiva tā arī paliek piespiedē un jūs varat tikai noskatīties uz
visām savām mantām, kas tepat vien ir bet nav aizsniedzamas.
Peldoša laiva (pamatā tas attiecas uz piepūšamajiem braucamrīkiem) ar
vai bez cilvēka var palikt sēžot mucā - ja tā nav caursitusi mucu ar
ieskrējienu ieejot tajā, tad no turošas mucas ieplakas tikt ārā būs
grūti. Ja kopā ar laivu ir rīcības spējīgs cilvēks, tad visreālākais
variants ir nogādāt tam virvi. Virve tiek pieāķēta pie laivas un
kopīgiem spēkiem to velk ārā. Virvi var aizmest līdz mucai no krasta,
vai arī ja muca ir tālu - tad no drošinātāju laivas. Protams, ir
jāskatās, lai drošinātāji paši netiktu iesūkti mucā, tad ziepes būs
dubultas. Daudzmaz droši var justies nešķērsojot atpakaļstraumes līniju
(boiling line, backwash line). Šīs līnijas tuvumā straume parasti ir
salīdzinoši mierīga un prāmēties nav grūti.
Ja uz avarējušās laivas cilvēka nav, tad var mēģināt ar citu laivu
izsist to no mucas. Dabīgi, ne jau katrā mucā ir vēlēšanās līst iekšā.
Otrs variants ir ar kārts galā piestiprinātu nazi pārdurt laivas
balonu. Laiva zaudēs celtspēju, tiks gremdēta un izies mucai pa apakšu.
Tad tikai jāpamanās to izķert pēc mucas, kamēr tā galīgi nav nogājusi
pa burbuli.
Laisties iekšā mucā peldus drošināšanas nolūkos ir riskants pasākums.
Ja uz to iziet, tad tas ir jādara no zemstraumes puses, citādi cilvēks
laivai aizies pa apakšu pie reizes ar to dabūjot pa zobiem.
Ja laiva nav piepūšama, tad mucā tā viens-divi tiek pielieta ar ūdeni
un iziet mucai pa apakšu. Ja gadījumā laiva ar gudru ziņu nebūs
aprīkota ar peldamību nodrošinošiem elementiem, tad tā tur (apakšā) arī
paliks.
Lielākā daļa ūdensdroši (!) iepakotu mantu ir pietiekami vieglas, lai
peldot turētos uz ūdens un agrāk vai vēlāk tās tiks iznestas krastā.
Autora pieredzē ir gadījums kad ar visām mantām "palaists" kaķis
atradās pēc sešām brīvsolī pavadītām dienām (1990.gads, Čulišmana).
Drusku ātrāk atradās nepietiekoši labi piesieta mugursoma, kas bija
norauta. Dabīgi, ir bijuši arī gadījumi, kad palaistās mantas netiek
atrastas.
Savstarpējā drošināšana no ūdens
Vidējas
sarežģītības krāces un šiveras var tikt brauktas izlūkojot un
savstarpēji drošinot vienam otru no ūdens - proti - neizkāpjot krastā.
Vienkāršās krācēs avārijas notiek vai nu neuzmanības vai nepareizi
izvēlētas trajektorijas dēļ, tā ka pārējās ekipāžas, vadoties no
avarējušās kļūdām, izbrauc veiksmīgi un "neatejot no kases" glābj
avarējušo tādā pat veidā kā plānoti izliktā drošināšanā no ūdens.
Drošināšana ar dzīvo ēsmu ("na živca")
Lejpus atbildīgām vietām drošināšanu var veikt virvē piesiets cilvēks
(virve tam ir piestiprināta pie muguras). Tas pilnā kaujas gatavībā
stāv izraudzītajā vietā un avārijas gadījumā metās ūdenī un zvejo ārā
cilvēkus un inventāru. Visefektīvāk tas var nostrādāt ja drošināšanas
vieta ir izraudzīta tā ka drošinātājs var ielēkt ūdenī tieši pie
glābjamā un izpaliek peldēšana pa tukšo.
Viens drošinātājs vienlaicīgi var izvilkt tikai vienu objektu. Bez tam,
peldošu laivu tas var nespēt noturēt un tāpēc viņš ne tikai pats ir
piesiets virvē, bet tam ir līdzi otra virve ko pieāķē pie inventāra.
Visas šīs darbības vēro un no krasta palīdz citi. Šādu drošināšanu var izlikt tikai tad, ja virves attālumā nav šķēršļu.
Avāriju cietušo uzvedība
Vislabāk izplānotā un izliktā drošināšana var ciest neveiksmi, ja avāriju cietušais (cietušie) ar savām darbībām visu sačakarē.
Tātad, braucot notiek kāds misēklis un jūs gāžaties. Precizēsim -
sākumā jums liekas, ka gāžaties. Nereti pēdējais, izmisīgais īriens
visu var labot!
Labi, pēdējais īriens neko nelaboja, tomēr gāžaties. Apgāzšanās
nenotiek momentāni, atkarībā no laivas lieluma un veida tā var ilgt pat
vairāk kā 10 sekundes (piem. plosti vai 4-vietīgie katamarāni). Pa šo
laiku ir jāpaspēj ieņemt maksimāli droša poza, lai gāžoties netiktu
gūtas traumas. Airis ir jāturpina turēt abās rokās nevis jāaizlidina pa
gaisu, jo, iespējams, tieši ar to jūs varēsiet atvairīt triecienu pret
nevietā gadījušos akmeni.
Nākošais posms - jūs jau esat apgāzušies. Ja ir iespējams, taisiet
eskimosu. Ja tas neizdodās vai nav
iespējams, neizlaižot airi no rokām, lienat laukā no laivas un
iznirstat. Ja ir jānoņem priekšauts, dariet to ar vienu roku. Tikko esat atsvabinājies no laivas, ķerieties tai klāt!
Nepalaidiet to savā vaļā!
Daži ieteikumi:
-
- katamarānu un piepūšamo laivu ir iespējams atcelt atpakaļ normālā
stāvoklī un turpināt braucienu. Tiesa, ar visām mantām to izdarīt ir
grūti;
-
- ja atcelt laivu normālā stāvoklī neizdodās vai nav vēlēšanās,
rāpieties tai virsū (tas ir praktiski neiespējams smailītes un kajaka
gadījumā);
-
- ja uz laivas uzrāpties nav iespējams, pa krācēm peldot raugieties,
lai laiva būtu jums priekšā, nevis otrādi, citādi pirmais ceļā esošais
akmens sadarbībā ar laivu pataisīs jūs plakanu;
-
- katamarāna gadījumā absolūti nepieļaujami ir peldēt esot starp
baloniem (starp rāmja trubām). Ja augšminētais akmens pagadās šādā
gadījumā, tad "galva ripos" un tas ir nopietni;
-
- Ja gāžoties esat nokļuvis laivai aizmugurē, peldot to ir iespējams
panākt un uzrāpties uz tās. Ja esat atsviests no laivas virzienā uz
priekšu, nokļūt pie laivas spēcīgā straumē visticamāk neizdosies -
straume peldētāju nes ātrāk kā laivu.
Tikko
esat izniris un "savācies", novērtējiet situāciju un mēģiniet izkļūt
krastā saviem spēkiem, nepaļaujoties uz drošināšanu, taču arī
neignorējot to.
Kad cilvēks atrodās ūdenī, tā skatu punkts kļūst
pavisam neierasts un satraucošs; viļnu šķietamais augstums ievērojami
palielinās.
Lai cik arī liela būtu veste, peldētājs visiem daudzmaz lieliem viļņiem
un stāvviļņiem iet pa apakšu. Svarīgi ir laicīgi redzēt, kad nāk
vilnis, lai neieelpotu ūdeni - proti - elpojiet tikai tad, kad ir ko
elpot.
Peldot cauri lielām mucām, ir jārēķinās, ka no pārgāzes nākošā straume
cilvēku panes dziļi zem ūdens un pie tam jautri griež ap horizontālo
asi. Ja muca ir pilna dziļuma - proti - līdz pat gultnei, tad piedevām
cilvēks vēl atsitās pret upes dibenu. Šādos brīžos izturaties mierīgi
(labs ieteikums, vai ne?) un pārdomājiet cik jums ir labs inventārs, un
ka tas noteikti izturēs. Mucās nevajag censties pēc iespējas ātrāk
iznirt virspusē - tas ir jādara aiz atpakaļstraumes līnijas, citādi tā
jūs aiznesīs atpakaļ līdz pārgāzei un šo lielisko mucu varēsiet
izbaudīt vēlreiz. Citiem vārdiem - mucai ir jāizpeld cauri pa apakšu.
Bieži vien mucas nav simetriskas un skalo ārā pa vienu vai otru pusi,
šādā gadījumā pēc pāris cikliem, jūs izspļauj ārā. Kritiskā gadījumā,
ja nekas cits nelīdz, vestes celtspēja ir jāsamazina vai veste ir
jārauj nost. It kā stulbs ieteikums, bet ko citu - kulsieties pa mucu
līdz nokritīsies ūdens, vai?
Peldēt
var "aktīvā" un "pasīvā" veidā. Aktīvais veids ir vispārpieņemtā
peldēšana. Tā ir iespējama tikai samērā mierīgā plūdumā. Pasīvais veids
ir piemērojams seklās un akmeņainās vietās ar ātru straumi. Šādā veidā
peldot, cilvēks ūdenī atrodās it kā sēdus, ar kājām pa priekšu. Ar
pussaliektām kājām peldētājs atvaira un amortizē triecienus pret
akmeņiem. Tā var arī "aiziet" no nelielām piespiedēm. Lai izvairītos no
piepiedēm, var izmantot arī laivu vai airi. Tikko situācija to atļauj,
jāpāriet no pasīvā veida uz aktīvo un jāpeld uz krastu. Peldot ir
jāseko, kā attīstās situācija un laicīgi ir jāpeld prom no potenciāli
bīstamajām vietām - akmeņiem, piespiedēm, lielām mucām.
Nevajag
arī aizmirst par inventāru - ja ir iespējams, laiva ir jāiestumj
atstraumē vai sēklī. Airi var izmest krastā vai atstraumē ar sviešanu. |