Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Ūdenstūrisma termini Jānis Romanovskis,
14.01.2002
Komentāri [4]
Termini, izteicieni un to nozīme. Lūdzu nelamājiet autoru par it kā vispārzināmu lietu skaidrošanu.
Šinī nodaļā ir apkopots ūdenstūrisma žargons - termini, izteicieni un to
nozīme. Lūdzu nelamājiet autoru par it kā vispārzināmu lietu
skaidrošanu - viņš darīja ko spēja, lai grāmata būtu biezāka un honorārs
lielāks.
Overis, overķīlis - apgāšanās;
Eskis, eskimoss
- eskimosu apgrieziens. Atspiežoties ar airi pret ūdeni (retāk - pret
grunti), apgāzta laiva tiek apgriezta normālā stāvoklī. Skat. nodaļu
"Eskimosu apgrieziens";
Štopers -
braukšana nav iespējama, jo priekšā ir kāds nebraucams šķērslis - koku
sakritums, akmeņu aizbirums, hidrotehniskas būves un tml.;
"Lecam ārā!"
- šāda komanda tiek dota uz ūdens un tas nenozīmē, ka visiem ir jālec
pār bortu. Tas nozīmē, ka kopīgiem spēkiem ir jāiebrauc tuvākajā
atstraumē. Ja situācija pieļauj variantus, tad šī komanda tiek
papildināta ar norādi "pa labi" vai "pa kreisi";
Norakt - straume atbilstošo laivas daļu paspiež zem ūdens (purnu, asti, visu laivu, bortu utt.);
Iesūkt
- it kā tas pats kas "norakt", tomēr termins "iesūkt" parasti tiek
lietots citā nozīmē - laivu iesūc mucā (mucas bedrē) un tur tad to
"norok" zem ūdens. Iesūkt (drusku citā nozīmē) var arī lieli virpuļi,
tas jau ir skarbi;
Izspļaut - mucā iesūkta laiva tiek no mucas ārā ("muca izspļāva"). Otra nozīme - norakta laiva cēlējspēka ietekmē tiek mesta uz augšu;
Priekša - laivas priekšgals;
Purns - laivas priekšgals;
Deguns - laivas priekšgals;
Pakaļa - laivas pakaļgals;
Aste - laivas pakaļgals;
Kabīne - atvere kajaka un slaloma kanoe klājā ar visu sēdēšanai paredzēto konstrukciju;
Apmale - kabīnes apmale, kas paredzēta priekšauta nostiprināšanai;
Priekšauts, fartuks
- lai laiva pie mazākās izdevības nepiesmeltos ar ūdeni, kabīnes lūka
tiek nosegta ar priekšautu. Tas ir no neoprēna vai ūdens necaurlaidīga
auduma izgatavots piederums, ko velk ap vidukli. Priekšauts ir obligāti
jāaprīko ar noraušanas cilpiņu - lai to varētu ātri un viegli noņemt no
apmales - arī zem duļķaina un netīra ūdens, kad galva jautri velkās pa
akmeņiem. Tas ir paredzēts gadījumiem, kad neizdodās eskimosu
apgrieziens;
Kāju balsts -
šķērslis kajaka vai smailītes priekšgalā, pret kuru airētājs atspiež
pēdas. Var būt izpildīts kā vienkāršs šķērskoks, vai pie bortiem
piestiprināti, regulējami kronšteini, vai regulējama attāluma plakne,
pret kuru atspiež visu pēdu;
Muguriņa
- kajaka sēdekļa aizmugurē novietota, mīksta materiāla anatomiska
siksna, pret kuru atspiež muguras lejasdaļu. Šāds risinājums ir atzīts
par labāku nekā vienkārši augsts sēdeklis;
Cilpas
- laivas priekšgalā un pakaļgalā no ārpuses iestrādātas cilpas, kas
paredzētas galvenokārt peldēšanas gadījumiem - lai būtu ērti satvert
vai pieāķēt laivu;
Svece - straume
norok priekšgalu vai pakaļgalu dziļi zem ūdens, kā rezultātā otrs
laivas gals ceļās no ūdens ārā. Šādi laiva var tikt nostādīta pilnīgi
vertikāli vai pat apgāzta pār galu - "apgāzta svecē";
Tegūrs - tā sauc baisa izskata hidrotērpu, ko ražoja PSRS. Tas
ir izgatavots no gumijas (nevis gumijota auduma) un sākotnējā ideja ir
ka tas ir "sausā tipa", proti, tajā nesaiet ūdens. Zem tā ir jāvelk
siltas drēbes un pa virsu - kaut kas, kas pasargā to no saplīšanas.
Drausmīgs izstrādājums;
Kaķis - katamarāns;
Pūslis - piepūšamā laiva;
PSN
- "Plot Spasaķeļnij Naduvnoj" - jūras glābšanas plosts. Joprojām ir
sastopami Latvijas upēs. Izskatās kā liela, apaļa melni-oranža gumijas
pankūka. Var būt ar gumijota auduma jumtu;
Iekāriens
- principā tā ir pievilkšana, kas netiek izdarīta līdz galam. Airis
tiek novietots pievilkšanas izejas pozīcijā, bet pievilciens netiek
izdarīts un airētājs it kā karājās uz aira. Neliecina par labu stilu.
Skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";
"Atlauz!",
arī "atlauziens" - komanda un arī airēšanas tehnikas elements, kas
nozīmē atspiešanu. Ja "iekāriens" ir reti lietots termins, kura vietā
lieto literāri pareizo "pievilkšana", tad "atlauzšanas" vietā
"atspiešanu" sarunā lieto reti. Skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";
Bufs (boof) - ūdenskritumu lekšanas paņēmiens;
Čartvīls (chartweel) - rodeo elements;
Flatvīls (flatweel) - rodeo elements;
Kūlenis (?) (airloop, loop) - burtiskā nozīmē - gaisa cilpa - rodeo elements;
Bāziens
- sarunā lieto lai raksturotu kādu krāci. "Baigais bāziens" - tas
nozīmē, ka tas ir ne pa jokam liels stāvvilnis vai muca. Ko tas nozīmē,
vislabāk sapratīs tie, kas to ir izjutuši uz savas ādas. Teiksim ap 1m
augsta stāvviļņa viens frontes metrs satur ap tonnu ūdens, kuram jūs
triecaties cauri (cauri, nevis pāri !) ar ātrumu kādi 20km/h. Pēc tam
šādi epiteti rodās viens pēc otra;
Koks, baļķis
- ja runa iet par upi, tad tas nozīmē ūdenī esošu (guļošu) koku, kas
aizšķērso ceļu. It kā elementāri, taču ja airētājs saucienu "aiz līkuma
koks labajā pusē!" uztver kā norādi uz skaistu orientieri labajā
krastā, tad vērtīgā atziņa nāks tikai pēc tam, kad ūdens jau smeļas
mutē...
Sifons
- vieta upē, kur akmeņi vai citi šķēršļi aizšķērso straumi un ir
izvietojušies tādā veidā, ka lielākā daļa ūdens plūst akmeņiem pa
apakšu. Akmeņi var būt drusku zem ūdens, tā ka laiva tur aizķerās un
galvenā ūdens plūsma to cenšās izraut pa caurumu, kur tā neiet cauri.
Bīstama vieta;
Repene, repšņore - pīta virve. Parasti ar to saprot 4, 6 vai 8mm diemetra kaprona pīto virvi;
Aira grieziens
- izšķir labo un kreiso griezienu. Kajaka airim lāpstiņas ir par 70-90
grādiem pagrieztas viena pret otru. Labā grieziena gadījumā labā roka
tur airi nekustīgi (tas ir nekustīgs attiecībā pret plaukstu) un
airēšanas procesā tas slīd kreisajā rokā. Kreisā grieziena gadījumā
airis slīd labajā rokā. Izklausās sarežģīti, bet darbībā ir daudz
vienkāršāk;
Balsts - skat. nodaļu "Airēšanas tehnika";
Sakas
- par sakām tiek sauktas PSRS ražotas, piepūšamas, jūras glābšanas
vestes, kuras mauc kaklā. To ideja ir apstāklī, ka tās notur arī
bezsamaņā esoša cilvēka galvu (seju) virs ūdens, tomēr laivošanai tās
nav diez ko piemērotas, jo to konstrukcija ir paredzēta nevis "aktīvai"
bet "pasīvai" peldēšanai - cilvēks ūdenī ir it kā atgāzts uz muguras;
Plāksnīte
- runa iet par piemiņas plāksnīti bojā gājušajiem laivotājiem… Katrai
bieži apmeklētai upei diemžēl ir arī savs melnais saraksts. Latvijā
tāda ir izlikta tikai viena - pie Abavas Rumbas;
Protektors
- lai palielinātu balonu vai smailītes ādas izturību, to atbildīgās
vietās aplīmē ar papildus atbilstoša materiāla kārtu, ko sauc par
protektoru;
"Pa vidu!" - komanda, ko dod katamarāna kapteinis. Tas nozīmē, ka konkrētais akmenis tiek laists pa vidu starp baloniem;
"Gabarīts" - runa iet par šauru vietu upē, kas ir samērojama ar laivas platumu. Tā var būt arī mazliet šaurāka par laivu;
Aptīt laivu
- straume pie kāda šķēršļa piespiestu laivu ir aplocījusi tam riņķī.
Aptītu laivu laivu var būt visai grūti dabūt nost no piespiedes un
bieži vien nav arī vērts - tā var būt neglābjami sabojāta; Gaļas mašīna - ja iebraucat tādā, rezultāts būs kotlete, kuras izejmateriāls - jūs pats + laiva;
|