Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Peldlīdzekļi. Kas ir kas? Jānis Romanovskis,
14.01.2003
Komentāri [6]
Upēs sastopamās laivas, pūšļi un to līdzinieki.
Kajaks
Kanoe
Smailīte
Katamarāns (kaķis)
Piepūšamā laiva (pūslis)
Plosti un rafti
Kajaks
Kajaks ir vienvietīga, salīdzinoši maza izmēra laiva. Airēšana notiek ar
divlāpstiņu (kajaka, smailītes) airi. Airētājs sēž sēdeklī, kas atrodas tuvu
pie laivas dibena (visu sēdēšanai paredzēto konstrukciju sauc par kabīni).
Airētāja kājas ir izstieptas uz priekšu un balstās pret kāju balstu. Tas ir
paredzēts, lai palielinātu kontaktu ar laivu un skarbos brīžos airētājs netiktu
izsists no sēdekļa. Kāju balsta novietojumu var mainīt, lai to pielāgotu konkrētajam
braucējam.
Kajaka klājs ir segts un lūka nosegta ar priekšautu. Tas neļauj laivai piesmelties
ar ūdeni pie pirmās izdevības.
Ļoti svarīgi, lai vienmēr būtu iespēja ātri un viegli izkāpt no laivas (it
īpaši apgāztā veidā). Priekšautam ir jābūt noņemšanas lencītei vai cilpai un
kabīnei ir jābūt pietiekami liela izmēra, lai izkāpšana no tās nesagādātu grūtības.
Kajaks ir vissportiskākā laiva. Ar to var izbraukt visai sarežģītas vietas
un tā kā tas ir neliela izmēra - arī tādas vietas, kur citas laivas vienkārši
nelien iekšā. Braukšanai ar kajaku nepieciešamas labas airēšanas tehnikas iemaņas.
Tā kā kajaks ir mazs un viegls, to ļoti iespaido straume. Šis apstāklis dod
iespēju kajaku izmantot treniņiem - salīdzinoši mierīgā vietā straume uz to
iedarbojas tāpat kā spēcīgā krācē uz liela izmēra laivu.
Kajaki iedalās:
Jūras kajaki - gara laiva ar uz augšu paceltu priekšgalu un pakaļgalu. Parasti
jūras kajaks ir aprīkots ar atsevišķi noslēdzamiem bagāžas nodalījumiem. Paredzēts
braukšanai pa jūru vai citiem atklātiem ūdeņiem;
Slaloma kajaki - sporta vajadzībām paredzēta laiva. Parasti tos izgatavo no
stiklaplasta, dažkārt stikla audumu izturības un svara dēļ aizstājot ar oglekļa
vai kevlāra šķiedru. Līdz ar to laiva sanāk viegla, tomēr diezgan viegli salaužama
- jebkurš trieciens pret akmeni var izsist tai caurumu. Arī smailos galus ir
viegli nolauzt. Slaloma kajaku izmērus nosaka airēšanas slaloma noteikumi,
tā ka lielu dažādību starp tiem ir velti meklēt;
WW (whitewater) kayaki - visuniversālākā laiva. Tas ir kaut kas pa vidu starp
slaloma un rodeo kajaku. Tas tiek izgatavots no polietilēna vai līdzīgiem materiāliem
un tāpēc ir praktiski nesalaužams (tiesa, caurumus tomēr var dabūt pret visādiem
asumiem - armatūrām, piemēram), tomēr smagāks par slaloma kajaku. Tas ir paredzēts
nobraucienam pa straujām upēm. Atbilstošos apstākļos ar to var izpildīt arī
dažādus rodeo elementus;
Rodeo kajaki - salīdzinoši vismazākais kajaks. Tāpat kā whitewater, tas ir
izgatavots no polietilēna. Rodeo braucēji nekur nebrauc, bet sēž visu dienu
vietā, kas tiem ir iepatikusies. Parasti tā ir kāda lieliska muca vai stāvvilnis
ar atstraumēm pie krastiem. Rodeo laivas tilpums ir mazs, priekšgals un pakaļgals
tai ir plakani un nelieli. Tas ļauj tos viegli "norakt", taisīt sveces, "chartweel", "flatweel" u.c.
utt. figūras. Kopumā tas ir kas līdzīgs triālam - ko tik visu nevar izdarīt
ar laivu;
Nobrauciena kajaki - ārzemēs pastāv tāda sporta disciplīna kā whitewater nobrauciens
- nobrauciens uz ātrumu pa strauju upi. Tāpat kā slalomā, te tiek izmantotas
noteiktu izmēru laivas. Tās ir garas un šauras, bieži tiek izgatavotas no stiklaplasta.
Latvijā nav populāras;
Izpriecu (recreational, atpūtas) - pēc formas atgādina jūras kajaku, tomēr
ir īsāks, var būt ar stūri un, lielākoties, bez bagāžas nodalījumiem. Parasti
tiek izgatavots no stiklaplasta, taču arvien biežāk sastopami arī no polietilēna.
Parasti šādu laivu lieto mierīgās upēs izbraucieniem "pie dabas". Tai ir diezgan
labas ātruma īpašības;
Gludūdens kajaki - sporta laiva gludūdens airēšanai. Tā ir ārkārtīgi nestabila.
Tūrismam nav piemērota;
Kanupolo - neliela izmēra laiva, kas atbilst kanupolo spēles noteikumiem. To
var izmantot arī tūrismam un treniņiem;
Sit-on-top kajaki - 1 vai 2-vietīgs kajaks, kurā braucēji nesēž iekšā, bet
gan virsū un ceļus fiksē šim nolūkam paredzētās cilpās vai vispār nekur. Laivas
piemērotas jebkurai laivošanas aktivitātei - no makšķerēšanas līdz sērfošanai
pa viļņiem. To nevar piesmelt, taču airētāja pozīcija nodrošina "slapjus" airēšanas
apstākļus, kuri ierobežo šo laivu ģeogrāfisko izplatību - mūsu platuma grādos
pagaidām nav populārs. Cita lieta - Karību pludmales;
Kanoe
Kanoe laivu vispārējās atšķirības ir:
- kanoe airē ar vienlāpstiņas - kanoe - airi (kaut gan ir iespējams izmantot
arī kajaka airi);
- raksturīga ir kanoe airētāja poza - uz viena vai abiem ceļgaliem (tiesa,
tūrisma kanoe parasti sēž sēdus).
Kanoe ir lieliski piemērota atpūtas braucieniem pa mierīgām upēm. Tai ir
liela celtspēja, praktiski atkrīt mantu novietošanas problēma, jo vietas
tajā ir "kā
jūra", tai ir diezgan labas gaitas īpašības. Prātīgi airējot, ir labas iespējas
saglabāt sausas rokas (un visu pārējo), kas citās laivās praktiski nav iespējams.
Sausām rokām tulznas uzberžās daudz mazāk kā slapjām.
Kanoe laivas izgatavo no polietilēna vai līdzīgiem materiāliem, stiklaplasta;
ir redzētas arī koka un metāla kanoe. Aktīvisti ir uztaisījuši arī saliekamas
kanoe.
Tā kā klājs ir vaļējs, tas ierobežo viļņu augstumu, kuros var doties ar kanoe.
Ir iespējams kanoe aprīkot ar piepūšamiem maisiem, kas aizpilda visu tās tilpumu,
teorētiski neatstājot vietu ūdenim, bet praksē 100 - 200 litriem (kilogramiem
!) ūdens vieta vienmēr atrodās.
Ārzemēs kanoe ir ārkārtīgi populāras tieši "relax tour" jomā; pamazām tās parādās
arī Latvijā.
Smailīte
Būtībā arī smaile ir kajaks. Latvijā par smaili ir pieņemts saukt divvietīgu
vai trīsvietīgu laivu, ko airē ar kajaka (smailes) airi. Tā kā smaile ir
plata, tas gan mēdz būt garāks kā kajaka airis. Parasti ar vārdu smailīte
saprot saliekamo smailīti, kaut gan eksistē arī stiklaplasta un tml. nesaliekamas
smailes. Smailītes klājs ir daļēji vai pilnīgi slēgts, tā ka ar to var braukt
arī spēcīgas krāces. Smailīte var būt aprīkota ar stūri. Kaut arī smaile
ir visumā ātrāka kā kanoe, par to, kura laiva ir labāka, var pastrīdēties.
Smailes trūkumi salīdzinot ar kanoe ir:
- maz vietas mantām;
- smailei ir daudz detaļu, kas var pazust vai salūzt;
- smailes ādai ļoti viegli var uztaisīt caurumu (pret to cīnās no ārpuses
ādu pret ribām aplīmējot ar protektoru, no iekšpuses - starp ādu un ribām
liek paklājiņus);
- ja atbildīgā vietā trubas tiek saliektas, smaili nevar ne salikt, ne izjaukt;
- smaile ir jāsaliek un jāizjauc un tas ir čakars;
- smaile ir rūpīgi jāžāvē, citādi tā sapūs;
- airējot smailīti rokas paliek slapjas vismaz līdz elkoņiem;
- smaile ir sliktāk "apdzīvojama";
Priekšrocības:
- smaile ir ātrāka;
- smailes airis ļauj izmantot vairāk airēšanas tehnikas elementu kā kanoe;
- segtais klājs ļauj smaili izmantot sarežģītākās upēs kā kanoe;
- smaile ir saliekama - līdz ar to to var transportēt ar sabiedrisko transportu.
Jāpiezīmē, ka patreizējais lielais smaiļu īpatsvars ir izskaidrojams tikai
un vienīgi ar padomiju - tajā kanoe vienkārši netika ražotas. Visumā smaili
var ieteikt kā sportiskāku kuģi, kanoe - kā ērtāku un "ģimeniskāku".
Eksistē arī paštaisītas saliekamās smailes - sauktas par "meistarenēm". Tās
ir orientētas uz sportisku braucienu. Ar šādām smailēm ir izietas daudzas
5. kategorijas upes. Galvenās to priekšrocības ir laba manevrējamība un mazs
svars.
Katamarāns (kaķis)
Katamarāns ir ļoti universāls braucamrīks; augstākās kategorijās - gandrīz neaizstājams.
Tas sastāv no diviem, gaitas virzienā vērstiem, paralēliem baloniem, kurus savieno
šķērstrubas. Baloniem drošības nolūkos parasti tiek veidotas vairākas sekcijas
un/vai baloni aplīmēti ar protektoru vai veidoti divslāņu baloni - ārējais kalpo
kā protektors un satur visu būšanu kopā, iekšējais (lielāks) ir gaisa necaurlaidīgs.
Parasti tiek izmantoti divvietīgi vai četrvietīgi katamarāni. Divvietīgais katamarāns
var būt gan smailes, gan kanoe variantā, turklāt smailīškatamarāns (tāds, kurā
braucēji sēž viens aiz otra nevis blakus) ir Latvijas ūdeņnieku prerogatīva.
Citur pārsvarā izmanto kanoe katamarānus.
Katamarāna priekšrocības ir:
- liela celtspēja;
- laba stabilitāte;
- laba manevrējamība;
- neliels svars;
- uz tā labi var izvietot mantas;
- to nevar piesmelt pat teorētiski;
- tas ir labi "apdzīvojams";
Smailīškatamarāna priekšrocības ir:
- tas ir ievērojami ātrāks;
- tā kā tas ir garāks, ar to ir vieglāk caursist mucas;
- galvenā priekšrocība - braucējiem nav jābūt ekvivalentiem fiziskā ziņā. Tātad,
priekšā var nosēdināt "dekoratīvo elementu" - meiteni un airēt uz nebēdu. Kanoe
katamarāna gadījumā jūs viņu tikai lamāsiet par to ka viņa nevar paairēt.
Kanoe katamarāna priekšrocības:
- tas ir stabilāks;
- uz tā ir ērtāk sēdēt;
- īrienā var ielikt lielāku spēku;
- tas ir daudz labāk manevrējams.
Četrvietīgie katamarāni ir ļoti pamatīgi kuģi un pamatā ir izmatojami grūtos
un sarežģītos maršutos ar spēcīgām krācēm. Protams, ar tiem var braukt arī pa
gludu ūdeni, tomēr spēcīgas krāces tiem prasās "pēc definīcijas".
Starp katamarāniem var izdalīt "putras gurķus" - tiem ir paliela diametra, īsi
baloni, uz kuriem sēž jāteniski. Šī kategorija jau ir izmirstoša.
Īpašs gadījums ir "bubļiki". Tie ir tipiski Krievijas braucamrīki, tāpēc latviska
terminoloģija nav izdomāta. Bubļikam baloni ir kā liela izmēra gredzeni, kas
uzslieti vertikāli, nolikti blakus viens otram kādu 4m atstatumā un apakšā savienoti
ar trubām. Braucēji (2 vai 4) sēž gredzenos iekšā. Bubļika idejas pamatā ir "vaņka-vstaņka" princips
- tas no jebkura stāvokļa atgriežas izejas (normālā) stāvoklī.
Bubļiks ir paredzēts pašnāvnieciskiem braucieniem pa augstākās kategorijas upēm
vai posmiem, kas tiek uzskatīti par nebraucamiem.
Banza-a-a-ai !!!
Piepūšamās laivas
Piepūšamās laivas (pūšļi) savas trivialitātes (un cenas) dēļ ir populāra lieta.
Izvelc no somas, nosvied to upes krastā, piepūt, samet iekšā mantas, pats vai
paši pa virsu, polšu vaļā un braucam. Ūdens šļakst, dziesmas skan. Tāda ir pamata
formula braucienam ar pūsli.
Tomēr, salīdzinot to ar citām laivām, paverās diezgan bēdīga aina. Trūkumi:
- pūslī diviem cilvēkiem + mantām, pamatā, ir par maz vietas;
- pūslis iet uz priekšu drausmīgi lēēēni;
- ja caurumu smailē var aizbāzt ar kedu vai pufaiku vai, galu galā, aizlīmēt
ar skoču, tad pūslī to nevar vis. Jālīmē kārtīgi, ar līmi, ievērojot tehnoloģiju;
- pūslis viegli piesmeļās un ūdens noteikti satek tur, kur ir kājas;
- no pūšļa itin viegli var izkrist ārā;
- pūslis ir mīksts, tā ka pamanāmos viļņos un mucās tas lokās;
- ar smailes airiem pūšļotāji dod viens otram pa pauri;
priekšrocības:
- pūslim ir vienkārša konstrukcija;
- tas ir ērti pārvadājams;
- tas ir lēts;
- pūslis gludā ūdenī ir stabils;
- pūslis ir labi manevrējams.
Piepūšamās laivas ir dažādas. Par atskaites punktu var ņemt Krievijā ražotu melno
vai zaļo "Omega" laivu. Sliktāka par to diez vai pastāv. Labai piepūšamai laivai
ir jābūt ar resnākiem baloniem, ar bortos iebūvētiem koka sēdekļiem, ar uzliektu
galu un asti, ar piepūšamu dibenu (jebkurā gadījumā piepūšamā laivā der ieklāt
piepūšamo matraci vai pāris paklājiņus). Pastāv laivas, kas ir izgatavotas no
armēta PVC auduma. Tas ir ievērojami izturīgāks par gumijoto un šādu laivu var
piepumpēt daudz cietāku kā parastu; līdz ar to tai uzlabojas gaitas un manevrējamības
īpašības.
Lai nu kā, ar piepūšamo laivu savus braucienus ir sācis teju vai katrs laivotājs
un jāatzīmē, ka ar liela izmēra piepūšamajām laivām ir izietas arī vismaz 5.
kategorijas upes.
Plosti un rafti
Te nav runa par baļķu plostiem, bet gan par piepūšamajiem.
Pamatā ir 3 grupas: PSN, rafti un, kā jau parasti, Krievijā izmantotie brīnumi.
PSN ir jūras glābšanas plosts, kam nogriezts nost viss liekais. Tā ir liela,
apaļa gumijas pankūka. Kāpjot tādā iekšā, ir jāapzinās ka kaut kur nokļūt ar
to nav galvenais. Pamatā tāds daikts iet pa vējam. Galvenā PSN priekšrocība -
tajā var sakāpt daudz cilvēku.
Rafts ir rietumos ražota liela izmēra laiva no PVC vai Hipalona auduma. To parasti
piepumpē ļoti cietu, tā ka korpuss kļūst stingrs un pazūd daudzi piepūšamo laivu
trūkumi. Unikāls risinājums - rafta dibens nav vienlaidus, bet ar caurumiem.
Pa tiem ūdens, kas salīst iekšā, iztek laukā līdz ar to pārvērsdams defektu par
efektu. Rafts ir piemērots sarežģītām un jaudīgām upēm. Priekšrocība pār katamarānu
- tas ir vieglāk manevrējams; trūkums - no tā ir vieglāk izkrist un rafti ir
dārgi.
Krievijā lielām un jaudīgām upēm izmanto savus darinājumus. Tie ir liela izmēra
baloni, kas novietoti šķērsām straumei un kurus kopā satur pamatīgs koka rāmis.
Šādu plostu airē ar varen gariem irkļiem - pa vienam priekšā un aizmugurē. Katru
šādu irkli (airi?), stāvot kājās uz plosta klāja, valda vismaz divi vīri. Šāds
plosts peld uz leju ar straumes ātrumu un to airē tikai šķērsām straumei. Plosta
piestāšana malā un drošināšana ir vesela zinātne, kurā netiek izmantotas virves
kas tievākas par 8mm. |