Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Kritušo koku pārvarēšanas paņēmieni Jānis Romanovskis,
16.03.2003
Komentāri [11]
 |
Cimza, 2003.g. pavasaris |
|
Kritušie koki ir visbiežāk sastopamie šķēršļi Latvijas upēs un to sagāzumi ir arī objektīvi bīstami. Padomi un rekomendācijas to pārvarēšanā.
Protams, visvienkāršākais paņēmiens ir apnest laivu pa krastu.
Tomēr ne vienmēr tas ir viegli un vienkārši. Bieži vien daudz
racionālāk ir šādu šķērsli pārvarēt braucot.
Laivas ceļā ir nogāzies koks. Ko darīt?
Tātad, daudzmaz straujā upes plūdumā, priekšā ir nogāzies koks!
Ja koks ir augstu virs ūdens, visērtākā un vienkāršākā metode ir izlīst
tam pa apakšu noliecoties zemu uz priekšu - šādā gadījumā pēc koka
pārvarēšanas braucējs visātrāk var ieņemt normālu stāvokli un praktiski
neizlaist īrienus. Šīs metodes trūkums - tā var izlīst tikai zem augstu
esošiem kokiem. Samazinoties koka augstumam, pienāk brīdis kad koks sāk
pārbaudīt ķiveres (vai galvas) izturību.
Zem
zemākiem kokiem jālien atliecoties uz aizmuguri. Tā var noliekties itin
zemu un ar rokām atspiežoties pret koku to var pacelt uz augšu (ja tas
ir viegls) vai maza tilpuma laivai paspiest asti zem ūdens, tādējādi
atvieglojot līšanu. Ja koks ir īpaši zemu, šādi lienot parasti aizķerās
veste kas uzvilkta uz apjomīga rumpja. Trūkums šai metodei - ja
aizķeraties/sabremzējaties lielā straumē, straume laivu izspiež uz
priekšu un jūs vai nu izkrītat no tās (pūšļa gadījumā), vai tiekat
apgāzts svecē (kajaka gadījumā). Ja pūslī aizmugurējais braucējs tup uz
ceļiem, tad tam izkrišana no laivas draud katrreiz kad viņš atliecās
atpakaļ - aizķerties aiz koka nemaz nav nepieciešams.
Vēl
zemākus kokus ar kajaku un pa daļai arī ar pūsli var paņemt braucot
sāniski. Sāniski piebrauc pie zemā koka, un - tikko to var aizsniegt,
tā ķeraties tam klāt (pie tam laiva ir jāatstāj virsstraumes pusē) un
lienat apakšā. Lai neapgāztos, turpiniet turēties pie koka un ļaujiet
lai straume jūs un laivu iznes zem koka. Tikko laiva ir izdabūta kokam
pa apakšu, tā laidiet koku vaļā un turpiniet airēt. Nedaudz iemanoties
arī šo paņēmienu var izpildīt ātri un nesamocīti. Pielietojot šādu
metodi ir svarīgi lai zem koka būtu gana dziļš - citādi jūsu miesas un
braucamais tur iesprūdīs. Ja ir vēlēšanās (un normāls hidrotērps), šādi
braucot var izlīst pat zem tādiem kokiem, kuriem apakšējā mala ir ūdenī
(tas gan ir izdarāms tikai ar maza tilpuma laivām).
Svarīgs
nosacījums - tā kā izpildot šo paņēmienu, laiva parasti sabremzējās, ir
jāliek pamatīga zemstraumes kante un jārīkojas ātri - kamēr straume nav
guvusi virsroku.
Braucot ar vaļējām laivām (bez špricdeķa), veikli rīkojoties var
palaist laivu kokam pa apakšu un braucēji pārkāpj tam pāri pa augšu.
Visi
augšminētie paņēmieni, kuros ar koku notiek ciešs kontakts, ir
izpildāmi tikai salīdzinoši mēreni straujās vietās. Riktīgā straumē
praktiski jebkura aizķeršanās aiz koka draud ar tūlītēju avāriju.
Ja
esat pilnīgi drošs, ka zem ūdens nav vēl viens koks, braucot ar kajaku
var izpildīt arī ekstrēmu paņēmienu - piebrauciet sāniski pie koka,
pirms paša koka gāžaties riņķī uz visstraumes pusi, ļaujiet straumei
iznest laivu zem koka un otrā pusē uzceļaties. Diezgan bīstams pasākums
- ja zem ūdens būs vēl viens koks vai zari, pasākums var beigties
slikti.
Ja nu redzams ka nesanāks ne šis
ne tas, straume nes laivu kokam (vai sagāzumam) klāt un apstāšanās
iespēju nav, tad varat uzskatīt ka tūlīt būs konkrēta d… Aizmirstiet
par mantām un laivu! Ja tas ir tikai viens koks, gan jau pēc tā mantas
izzvejosiet. Ja tas ir sagāzums, tad vēl jo vairāk - beigtam esot
mantas nebūs vajadzīgas ne tik!
Ja braucat ar pūsli vai
citu laivu ar vaļēju klāju, leciet no tās laukā uz krasta pusi un
ceriet, ka upe būs gana sekla un straume ne tik stipra lai jūs netiktu
līdz krastam pirms sagāzuma. Otra versija - pirms straume ir uzsākusi
lielisku piespiedes procesu, evakuēties no laivas uz koka vai to
sagāzuma un no turienes noskatīties kā laiva jautri pazūd zem
daudzgadīga koku sanesuma. Ja gribat tikt sveikā cauri, evakuācija
jādara visai veikli.
Ja braucat ar laivu, kurai ir
segts klājs (kajaku, piemēram) strauja evakuācija no tās nav iespējama.
Ja citi varianti nesanāk, tuvojoties piespiedei, gāžaties tai pretī un
atspiežaties pret baļķi ar rokām, neļaujot laivai sasvērties uz
virsstraumes pusi. Gadījums, protams, ir smags - lai laivu noturētu
vietā ir jāturas ar abām rokām; tikko sagribās uzsākt ko citu, laiva
vairs neturas vietā… Ja situācija atļauj, saglabājot kanti, ar ķermeņa
augšdaļu uzguļaties uz koka - tad rokas paliks brīvas un varēs ko
pasākt lietas labā. Ja situācija to neatļauj, sēdiet un gaidiet kad
palīdzēs citi braucēji. Vienam tādus pasākumus izpildīt ir riskanti.
Ja koka lielākā daļa ir zem ūdens, pa apakšu tam cauri netiksiet arī ar
kajaku. Esat nolēmis to pārbraukt pa augšu ar ieskrējienu. Kā to
izdarīt?
Vispirms kārtīgi ieskrienaties. Laivas trajektorijai ir jābūt vērstai
taisnā leņķī pret koku. Pēdējā mirklī pirms laivas priekšgals atdurās
pret koku, noslogojiet pakaļgalu. Priekšgals pacelsies augstāk un laiva
inerces dēļ slīdēs kokam pāri. Tikko priekšgals ir uz koka (un sāk
bremzēties), ķermeņa augšdaļai nezaudējot iegūto ātrumu, svars ir
jāpārnes uz priekšu, atslogojot laivas pakaļgalu, un jāizdara ļoti
spēcīgs īriens uz priekšu. Ja pakaļgals paliks noslogots, vai koks
izrādīsies par augstu, laiva netiks tam pāri, zaudēs ātrumu un atslīdēs
atpakaļ, un straume nekavēsies izmantot izdevību paspiest asti zem
ūdens un apgāzt jūs svecē zem koka.
Ja braucat ar pūsli, tad princips ir tāds pats - atslogojiet
priekšgalu, tas ies kokam pāri. Ar inerci pārslīdēt "sausam" kokam
neizdosies - tad kad laiva grasās bremzēties, ķermenim nezaudējot
ātrumu pārkāpiet zem laivas grīdas esošajam kokam pāri, pakaļgals
paliek viegls un laiva pārslīd kokam pāri. Divatā airējot pūsli šādas
darbības ir apgrūtinātas, bet airējot vienam tas var tikt paveikts gana
veikli. Spēcīgā straumē ir jāuzmanās lai pūslis sabremzējoties pie koka
netiktu pieliets pār aizmugurējo bortu - tas draud ar laivas aptīšanu
ap koku.
Noslogošanas izmantošana attiecās arī uz divvietīgām laivām (pūšļi,
smailes, kaķi, kanoe), tikai lai pārvietotu laivas smaguma centru,
braucējiem ir jāpārvietojas pa laivu. Divvietīgā laivā tas nav
vienkārši, lai neteiktu - neiespējami. Kaut cik sekmīgi šādas
operācijas var izdoties ar lieliem pūšļiem, kaķiem un kanoe.
Ja
straume nav pārmēru spēcīga, un kokam netiek pāri ar ieskrējienu, no
laivas ar vaļēju klāju var izkāpt uz koka un pārcelt laivu tam pāri.
Gadījums,
kad straume plūst slīpi attiecībā pret koku ir īpaši smalks un ir labi
jāisvērtē situācija lai riskētu lekt pāri slīpam kokam. Pamata princips
ir tas pats - lecienam ir jābūt vērstam taisnā lenķī pret koku.
Problēma ir šī leņķa ievērošana - koks laivu cenšās novirzīt uz vienu,
straume - uz otru pusi. Rezultātam ir jābūt augšminētajam taisnajam
leņķim, citādi laiva atšļuks atpakaļ un tiks piespiespiesta pie koka ar
vienu vai otru sānu. Šļūcot atpakaļ no koka, laivas zemstraumes borts
ir uz koka, virsstraumes borts - straumē, tā ka var uzskatīt ka laiva
jau ir apgāzusies… L.
Galvenais padoms
kritušu koku gadījumā - ja Jums rodās šaubas par veiksmīgas
izbraukšanas iespējamību, apnesiet to vietu pa krastu.
Saistībā
ar kokiem izcilākā iesācēju kļūda ir - ātrā straumē, braucot garām
kokam, PIEĶERTIES PIE TĀ !!! Kāpēc ļaudis to dara, viņi nevar
paskaidrot, bet rezultāts vienmēr ir lielisks un atraktīvs.
Otra kļūda protams, ir kantes neuzlikšana piebraucot pie zema koka sāniski - tad laiva vienkārši apgāžās.
|