Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Vispārējs Latvijas upju apskats Jānis Romanovskis,
24.01.2004
Komentāri [2]
Amata, Ogre un Lielā Jugla – tas ir klasiskais trijnieks, kas lielākoties ir zināms katram laivotājam un ar nožēlu jāatzīst, ka ar to lielai daļai braucēju sportisko upju spektrs aprobežojās..
..un vasaras vidū tas tiek
papildināts ar atpūtnieku upēm - Abavu, Salacu un Gauju un vārdos neizteiktais
uzskats ir ka vairāk Latvijā intereses vērtu upju nav...
Tā NAV taisnība!!!
Latvijā ir lieliskas straujupes, kuru veiksmīgai izbraukšanai
no airētāja var tikt prasītas visas viņa tehniskās un taktiskās zināšanas,
kas sniedz lielu gandarījumu. Latvijā ir arī daudz upju, kas bagātas ar skaistām
ainavām, iežu atsegumiem un labi piemērotas mierīgiem nobraucieniem.
Protams, Latvija nav kalnu zeme un attiecīgi kalnu upju mums
nav, tomēr kas meklē, tas atrod. Paslēpušās krūmāju biežņās, dziļās gravās,
aizkritušas ar kokiem, bieži bez nosaukumu plāksnītēm pie tiltiem, bieži pēc
skata visai necilas, pa augstieņu nogāzēm uz savām ietekām traucās Latvijas
mazās upes.
Saskaņā ar dažādos avotos minēto maģisko ciparu, Latvijā ir 777 upes, kas
ir garākas par 10 km (sirdi silda varbūtība, ka kāds tās varbūt ir saskaitījis),
un 19 upes (neskaitot robežupes), kas pašas, vai kopā ar satekupēm ir garākas
par 100km. Tātad laivotājiem ir visai plašas iespējas izvērsties gan sportiskos
piedzīvojumos gan klusā atklājuma priekā vērojot kādu sev nezināmu klinti vai
dižakmeni. Tomēr ne visas upes sniedz laivotājiem tās braukšanas iespējas,
kas no tām tiek gaidītas.
Upes izmantojamību tūrismam nosaka dažādi faktori, starp kuriem pirmajā vietā
liekams ūdens daudzums – ja upē ūdens būs par maz, pabraukt pa to nevarēs pat
gribēdams. Tad nāk citi faktori – sportiskā interese, koku sagāzumi un citi
šķēršļi, apskates vērtās vietas krastos, transporta jautājums, ekololoģiskie
faktori utt.
Ūdens daudzums upē ir tīri verbāls termins, ko parasti var dzirdēt no kāda
lietpratēja pārbraucot Amatas tiltam – aksakals pamet skatu uz upi un autoritatīvi
paziņo – “Maz ūdens” vai “Labs ūdens” un tml. Hidroloģijā apskatītais termins
ir ūdens caurplūdums. Ūdens caurplūdums ir ūdens daudzums, kas vienā sekundē
izplūst pa upes šķērsgriezumu un to mēra m3/s. Pie vienāda ūdens caurplūduma
upes piemērotību ūdenstūrismam nosaka tās kritums – ja kritums ir liels un
caurplūdums mazs, upē būs pliki akmeņi un braukšana nebūs iespējama. Turpretī
maza krituma gadījumā straume gan būs lēna, bet ūdens daudzums – pietiekams
laivošanas vajadzībām. Piemēram Lielā Jugla virs Ropažiem ir piemērota braukšanai
visu sezonu, bet no Ropažiem līdz Zaķumuižai – tikai augstā ūdens līmenī, jo
te kritums palielinās līdz 3.5 m/km. Dīvainā kārtā liela daļa maza krituma
upju ir dziļas, tā ka ūdens tajās dažkārt stāv praktiski uz vietas, bet pabraukt
var, un tas ir galvenais.
Par upes kritumu
Upes kritums ir būtiskākais faktors, kas nosaka upes sportisko interesi. Zinot
kritumu, var jau iepriekš prognozēt krāču esamību un intensitāti. Upes kritumu
mēra metros uz kilometru – par cik metriem upe nokrīt vienā tecējuma kilometrā.
Kā viegli saprast, šis rādītājs dažādiem upes posmiem ir atšķirīgs. Tāpat ir
jāņem vērā, ka arī vienā kilometrā šis rādījums var būt mainīgs – piemēram,
ja vidējais kritums ir 3m/km – nekas īpašs, bet ja šie 3 metri ir sakoncentrēti
100 metros upes tecējuma, tad tā jau būtu visai interesanta vieta. Zemāk ir
sniegti prognozējamie upes posmi Amatas lieluma upei atkarībā no krituma:
Kritums 0 – 1.0 m/km. Rāma straume bez straujtecēm
1.5 – 3.5 m/km. Upē straujteces, nelielas
krācītes, parādās straumes-atstraumes robežas
4 – 6 m/km. Upē nepārtrauktas straujteces,
lokālas krāces, nelieli stāvviļņi un mucas
6 – 10 m/km. Upē nepārtrauktas krāces, bieži
sastopami stāvviļņi un mucas
Virs 10 m/km. Nepārtrauktas sarežģītas krāces,
var būt daudz ūdenskritumu.
Šis vērtējums gan ir visai aptuvens un var dot vienīgi nelielu
priekštatu un noderēt, ja plānojot maršrutu ņemat vērā arī hidroloģijas datus.
Krāču grūtība un sarežģītība kā arī upes sportiskā interese ir stipri atkarīga
no ūdens caurplūduma konkrētajā posmā kā arī upes īpatnībām. Piemēram Raunis
ar tā caurplūdumu palos ap 3-4 m3/s un kritumu ap 8 m/km sniedz braucējiem
jautras krācītes. Turpretī piemēram Arguta (upe Altajā) ar caurplūdumu ap 200
m3/s un vidējo kritumu 8m/km veido posmu, ko sauc par Mežonīgo Argutu, un tajā
ir koncentrētas vairākas visai baismīga izskata 5.kat. krāces (te jau es iztēlē
dzirdu zinātāju balsis – “nu gan vecis salīdzināja!” , bet es jums saku, veči
– šis ir izglītojošs materiāls J.)
Tātad – jo mazāka upe, jo lielāks kritums tai ir vajadzīgs, lai tā sniegtu
sportisko interesi. Lielajā Juglā vidējais kritums ap 3.5 m/km veido dažas
interesantas lokālas krāces, turpretī daudz mazākā upē, teiksim Valgalē, šāds
kritums būtu nenozīmīgs un tam ir jābūt vismaz 5 - 6 m/km lai maza caurplūduma
upe sniegtu pietiekošu sportisko interesi. Šāds kritums ir ne katrai upei.
Vienīgā grāmata, kurā ir apkopotas daudzu Latvijas upju locijas ar kilometrāžu
un upes kritumu pa posmiem ir I. Luksa “Ūdenstūrisma maršuti Latvijā”. Tomēr
tajā ir apskatītas tikai salīdzinoši lielas upes. Līdz ar jaunu materiālu un
laivu parādīšanos tūrisma apritē, ir radusies iespēja braukt upes, kas iepriekš
tika uzskatītas par nebraucamām. Kaut arī pēdējos gados ir notikusi diezgam
intensīva balto plankumu aizpildīšana, Latvijā vēl ir diezgan daudzi neapgūti
potenciālu straujupju reģioni. Lielais upju skaits, no kurām tikai daļa ir
piemērota WW aktivitātēm, liek pirms nezināmas upes braukšanas teorētiski novērtēt
tās WW potenciālu. Kaut arī pēdējā laikā labu karšu pieejamība ir uzlabojusies,
ne katra no tām satur hidroloģiskās atzīmes, pēc kurām varētu novērtēt upes
kritumu. Tātad zemāk ir Latvijas reģionu apskats no WW viedokļa.
Tipveida upes garenprofils satur lielu kritumu upes augštecē
un arvien mazāku – tuvāk ietekai. Tomēr, tā kā liela daļa Latvijas upju tek
pa ielejām, tad to pietekām bieži ir pretējs garenprofils – neliels kritums
augštecē un arvien pieaugošs – lejtecē. Šādas upes no WW viedokļa ir īpaši
interesantas, jo lejtecē ūdens daudzums ir pieaudzis un braukšana ir iespējama.
Pietiekami dziļas ielejas lielajām upēm ir:
- Daugavas ieleja no robežas līdz Pļaviņām; it īpaši – no robežas līdz Daugavpilij;
- Daugavas ieleja no Aizkraukles līdz Lielvārdei;
- Gaujas ieleja no Lejasciema (?) līdz Gaujienai;
- Gaujas ieleja no Valmieras līdz Inčukalnam; it īpaši – tās kreisais krasts;
- Amatas ieleja;
- Raunas ieleja;
- Abavas ieleja no Kandavas līdz Rendai;
- Ventas ieleja no robežas līdz Skrundai un ap Kuldīgu;
- Salacas ieleja.
Bez tam potenciāli interesanti ir augstieņu reģioni. Prakse rāda, ka upe,
kura iztek augstienē, lauvas tiesu sava krituma zaudē nevis pakāpeniski, tekot
pa augstieni, bet salīdzinoši īsā posmā tekot no augstienes ārā. Kā piemērus
var minēt Ogri, Vesetu, Bērzauni, Dubnu utt. Paskatoties uz Latvijas fizioģeogrāfisko
karti ir redzams ka perspektīvu augstieņu ir “vesela jūra”:
- Vidzemes augstiene
- Latgales augstiene
- Alūksnes augstiene
- Augšzemes augstiene
- Austrumkursas augstiene
- Rietumkursas augstiene
Lokālas krāces veidojās upēs, kuru gultnēs atsedzās salīdzinoši grūti izskalojamie
dolomīti. Šādi veidojās krāces Daugavā no Līvāniem līdz Pļaviņām, Mazajā un
Lielajā Juglā utt. Vietās, kur upes gultni šķērso dolomītu un zem tiem esošo,
viegli izskalojamo smilšakmeņu robeža, veidojās ūdenskritumi – visi Kurzemes
ūdenskritumi ir šādas izcelsmes.
Mazāk perspektīva no sportiskā viedokļa ir Zemgale kā arī jūras un līča piekraste,
tomēr praktiski uz jebkuras Latvijas upes ir veco dzirnavu aizsprosti, kas
veido īsas, bet interesantas krāces ar lielu kritumu. Tas gan attiecās tikai
uz pamestajiem aizsprostiem, jo strādājošu mazo HES aizsprosti no sportiskā
viedokļa var būt interesanti tikai palos, kad lielākā daļa ūdens brīvi plūst
pāri aizsprostam, nevis caur turbīnu.
Cik var spriest pēc valdošā informācijas vakuuma, Latvijā vēl daudzas upes
gaida savus atklājējus un aprakstu publiskošanu.
Latvijā no “lielajām” upēm tikai Amatā ir atsevišķi posmi ar kritumu līdz
10 m/km (par aizsprostiem, protams, neiet runa). Turpretī ir salīdzinoši liels
skaits mazo upju, kuru VIDĒJAIS kritums garos posmos ir virs 10 m/km un kuru
gultnes platums ir pietiekams laivošanai. Par rekordistēm, šķiet, var uzskatīt
Ieriķupīti (Grūbi), Karieksti un Īvandi.
Tomēr lielākā daļa no mazajām upēm ir braucamas tikai palu laikā
– parasti tajās ir par maz ūdens. Lielāko upju ūdens līmeņa svārstības regulāri
mēra un apkopu Valsts HidroMeteroloģijas Dienests. Diemžēl laiks, kad šie mērījumi
tika publiskoti bez maksas, ir garām. Atbildīgos brīžos (strauji kāpjot vai
krītot ūdens līmenim) laivotāju iecienītāko upju līmeņus saskaņā ar HidroMeteo
dienesta datiem publicē Campo mājas lapa www.laivas.lv, tomēr šie dati aprobežojās
ar Amatu, Ogri un Lielo Juglu – pārējie posteņi ir uz upēm, kas lielākoties
ir braucamas jebkurā ūdens līmenī.
Ilggadēja pieredze ļauj aptuveni prognozēt gaidāmos palus. Katru ziemu, apmēram
janvārī-februārī ir ilgstošs atkusnis, kad mazajās straujupēs iziet ledus un
tās kļūst pieejamas laivotājiem.
Jāpiezīmē, ka mazajās upēs ledus ir salīdzinoši mazāk kā lielajās, jo tajās
ir daudz avotu, tomēr ledu nedrīgst ignorēt. Pēc ilgstoša sala parasti ir jāpaiet
divām nedēļām nepārtraukta atkušņa, varētu būt drošs, ka vismaz straujākajos
posmos ledus ir izgājis. Turklāt jāseko, lai arī naktī gaisa temperatūra būtu
virs nulles. Visdrošāk par to liecina biezi mākoņi un lietus gan dienā gan
naktī – ja līst lietus, tad par ūdens līmeni var būt drošs un tas nekas ka
gaisa temperatūra ir tikai pāris grādus virs nulles. Vispār, ja lietus līst
“uz sniega”, tad šāds laiks ūdens līmeni ceļ visātrāk.
Pēc ziemas vidus atkušņa parasti atkal iestājas sals, un pavasara atkušņi
sākās apmēram marta sākumā (kādreiz tradicionālajā aprīlī mūsdienās parasti
ūdens jau ir diezgan zems). Tāpat ir jāpaiet kādam laikam, lai ūdens līmenis
paceltos līdz palu stāvoklim, tomēr, ja sals nav bijis liels, ledus iziet ātrāk
kā ziemas vidū.
Pavasarī laiks var būt skaidrs – tā ka pa dienu ir +5 - +10C, bet pa nakti
– salnas līdz –10C. Šāds laiks no laivošanas viedokļa ir nevēlams, jo sniegs
praktiski nekūst, bet uzreiz “iztvaiko” – šādā laikā sniega kļūst arvien mazāk,
bet kūstošais ūdens līdz upēm nenonāk un uz lieliem paliem var necerēt. Tomēr,
tā kā zeme ir piesūkusies ar kūstošā sniega ūdeni, tikai pāris dienas ilgstošs
lietus strauji paceļ ūdens līmeni.
Palu maksimuma laikā ar pūsli vai kajaku var sākt braukt apm 10km vai pat
mazāk no upes iztekas; palu laikā ūdens daudzums te jau ir pietiekams. Šim
aspektam svarīgs ir upes baseins un pieteku daudzums – piemēram Zemgales upēm
ir mazs baseins un attiecīgi tās pat 50km no iztekas ir salīdzinoši nelielas.
Turpretī upes, kas izveidojās no satekupēm (Lielā Jugla) vai iztek no lieliem
ezeriem (Dubna, Engure) ir braucamas visu sezonu. Ūdens līmenim krītot, attālums
no iztekas līdz vietai, kur var sākt normālu braucienu, palielinās.
Ģeogrāfiskā novietojuma dēļ laiks parasti kļūst siltāks vispirms Kurzemē,
tad Pierīgas apkārtnē, tad Vidzemes augstienē un visbeidzot – Ziemeļaustrumu
Latvijā. Atbilstoši sekojot palu maksimumam, var paildzināt palu upju braukšanas
sezonu. Ar savu īpašo stāvokli ir jāizdala Vidzemes augstiene – tajā sniega
parasti ir vairāk kā pārējā Latvijā, un, tā kā tā ir biezi apmežota, tad tas
arī ilgi turās nenokusis. Līdz ar to, kad citur ūdens vairs nav, no Vidzemes
augstienes tekošajās upēs tas vēl ir pietiekošs. Vārdu sakot, marts – tas ir
pavasara palu laiks, kad “visas upes ir vaļā” un ir braucams teju vai katrs
grāvītis.
Aprīlī laiks parasti ir saulains, pa dienu ir silts, pa nakti – auksts; mazajās
upēs ūdens ir vidējs un līdz ar to braukšanai nepietiekošs, lielajās – arī
vidējs, taču braukšanai pietiekošs. Aprīļa laikā ūdens lielajās upēs pamazām
krīt un sportiskos akcentus var nomainīt ar “estētiskiem” akcentiem – braukt
vidējas upes uz vizbulīšu un ievuziedu laiku; ainavas ir lieliskas, rekomendēju
“vizbulīšu upes” Abavu, Imulu un Amulu u.c. Maija sākumā, ja laiks pieturās
jauks, upes praktiski ir saniegušas vasaras minimālo ūdens līmeni; izņēmums
varētu būt pavisam lielās upes – Daugava, Venta, Gauja, Aiviekste un Dubna,
kurās ūdens līmenis vēl pieturās salīdzinoši augsts un vasaras minimumu sasniedz
ap jūnija sākumu. Vasaras mazūdens perioda laikā ir braucamas praktiski tikai
lielās upes - apmēram sākot ar kādiem 50-80 km no iztekas. Bez tam ir jāņem
vērā ka daudzas upes vasaras otrajā pusē un rudenī ir stipri aizaugušas ar
ūdensaugiem. Tie veido biezus saaugumus, kas pa daļai paceļās virs ūdens un
braukšna ir ievērojami apgrūtināta.
Katru vasaru Latvijas upēs ir novērojams tāds fenomens kā vasaras uzplūdieni
– ilgstošu lietus periodu izraisīta ūdens līmeņa celšanās, kas var pat pārsniegt
pavasara palu maksimālo līmeni. Parasti tas notiek jūnija beigās, un piemērota
līmeņa sasniegšanai ir vajadzīgs ap 2 nedēļām slapja laika ar ievērojamu lietus
daudzumu vai vismaz 3-4 dienas ar ļoti spēcīgu lietu. Kad zeme ir piesūkusies
ar ūdeni, līmeņa uzturēšanai liels lietus nav vajadzīgs – pietiek vienkārši
ar slapju laiku.
Lokāla, negaisa tipa lietusgāze, kaut arī ļoti spēcīga, ievērojamu ūdens līmeņa
celšanos parasti neizraisa; izņēmums varētu būt dziļās ielejās tekošas upes,
kurās lietus ūdens strauji nonāk upē. Tomēr šādas lietusgāzes ir lokālas un
īslaicīgas tā ka ar tām nevar rēķināties lai plānotu WW braucienu – parasti
tās uznāk, kad jūs esat nolēmis pasauļoties uz Gaujas, izmērcē jūs un jūsu
mantiņas un pazūd kā uzradušās.
Jūlijā-augustā nokrišņu daudzums atkal kļūst mazs un mazūdens periods turpinās
līdz apmēram oktobrim, kad sākās rudens lietavu izraisītais rudens maksimuma
periods. Tajā vidēji augsts ūdens līmenis turās līdz pat sala atnākšanai –
apmēram līdz novembra vidum, tomēr šis maksimums atpaliek no pavasara palu
un vasaras uzplūdienu maksimuma.
Tāda ir prognozējamā Latvijas ūdenstūrisma sezona.
Latvijas upju krāču raksturojums
Ir pieņemta starptautiska krāču sarežģītības (bīstamības) klasifikācija.
Pastāv 6 sarežģītības kategorijas jeb klases:
I kategorija. Reti, viegli ieraugāmi
un viegli apbraucami šķēršļi
II kategorija. Viegli ieraugāmi šķēršļi
pārskatāmā upes posmā. Tie ir viegli apbraucami vai caurbraucami, bet lai
to izdarītu ir nepieciešami savlaicīgi ieplānoti un izdarīti manevri.
III kategorija. Sarežģīti šķēršļi pārskatāmā
upes posmā. Upei ir liels kritums. Veiksmīgai braukšanai nepieciešama savlaicīgi
izplānota trajektorija un laivas orientācija attiecībā pret šķēršļiem. Trajektorijas
īstenošanai nepieciešami enerģiski manevri.
IV kategorija. Grūti izbraucami, sarežģīti
šķēršļi garā, nepārskatāmā upes posmā. Veiksmīgas izbraukšanas trajektorija
ir sarežģīta un rūpīgi plānojama. Nepieciešama iepriekšēja izlūkošana un
savlaicīgi izlikta drošināšana.
V kategorija. Ļoti grūti izbraucami,
bīstami šķēršļi. Upes kritums ir ļoti liels. Krāce satur elementus, kuru
veiksmīga izbraukšana ir apšaubāma. Grūti ieturama, sarežģīta trajektorija;
bieži – vienīgā iespējamā. Drošināšanas efektivitāti ierobežo krāces garums
un šķēršļu blīvums.
VI kategorija. Objektīvi ļoti bīstamas
krāces ar mazām drošināšanas iespējām. Satur lielu daudzumu apšaubāmas izbraucamības
šķēršļu. Grūti vai pat neiespējami drošināt. Ļoti bīstami.
Upju aprakstos un ekspertu pieredzē ir upju posmi, kas tiek raksturoti
kā 6+ vai 7. (arī X vai † ) kategorija. Tas ir izveidojies vēsturiski, jo attīstoties
airēšanas tehnikai un inventāram, ir daudzmaz veiksmīgi izietas daudzas 6.
kategorijas krāces, kuras kādreiz tika uzskatītas par nebraucamām. Tagad par
absolūti bezcerīgiem posmiem tiek teikts, ka tas ir virs 6. kategorijas, jo
“sešinieks” PRINCIPĀ ir braucams, bet 6+ jeb 7. – PRINCIPĀ nebraucams; objektīvais
“atbirums” ir vismaz 50%. Tomēr tā kā cilvēki ir gatavi darīt visu ko, atrodās
tādi kas mēģina… un iet bojā.
Savā laikā plaši izplatītā PSRS upju klasifikācijas sistēma vairumā gadījumu
nedaudz atšķirās no patreizējajiem standartiem un ir par kategoriju zemāka
– piem. pēc vecās sistēmas 4. kategorija parasti atbilst patreiz pieņemtajai
3. kategorijai.
Krāču kategorijas ir “stiepjams” jēdziens un vairāk attiecās
uz laivas trajektorijas sarežģītību. 3. kategorijas krāce jaudīgā upē “standarta”
kvalifikācijas braucējam (tādam kā man J ) ir psiholoģiski daudz grūtāk izbraucama
kā 4. kategorijas krāce mazjaudīgā upē. Pamatā tas ir saistīts ar škēršļu iespaidīgumu
– muca mazā upē ir viegli caursitama, galvanais te ir airēšanas tehnika un
taktika izvairoties no piespiedēm; bet lielā upē – nu, te muca ir MUCA!
Upes sarežģītība ir stipri atkarīga no ūdens līmeņa. Atkarībā no tā, upes
sarežģītība var mainīties vismaz divu kategoriju robežās – ja upei mazā ūdenī
ir 3-4 kategorija, tad plūdos upe var kļūt pilnīgi nebraucama. Lielā ūdenī
var pazust atstraumes – tās tiek “noskalotas” un apstāšanās var būt visai problemātiska.
Straumes ātrums iespaidīgi pieaug; šķēršļi kļūst daudz grūtāk izbraucami.
Liela ūdens līmeņa pirmā pazīme – tas kļūst duļķains. Ūdens līmenim paaugstinoties,
tā krāsa mainās līdz pat brūnai vai sarkanbrūnai. Upe iziet no krastiem un
sāk plūst pa krūmiem. Straume sāk nest izskalotus kokus un dažādas atlūzas.
Ūdens satur ievērojamu daudzumu suspendētu iežu. Šāds ūdens pēc savas konsistences
ievērojami atšķiras no “normāla” – kā mēdz teikt, tas ir “smags”. Laivas vadīšana
šādā ūdenī ir fiziski ievērojami grūtāka kā dzidrā ūdenī. Upes bīstamība palielinās.
Kāpēc upes tiek brauktas arī plūdos ? – uz šo jautājumu vislabāk ir atbildējis
Viljams Neilijs (W. Nealy) savā grāmatā “Kayak” – “because it's fun” (tāpēc
ka tas ir jautri). Šajos viedajos vārdos ir kodolīgi ietverta visa maniakālo
upju braucēju filozofija – mēs to darām tāpēc ka tas ir jautri/interesanti.
Jāpiezīmē, ka augšminētais plūdu stāvokļa apraksts visvairāk atbilst kalnu
upēm. Latvijas apstākļos WW upes ir braucamas praktiski tikai augstā ūdens
līmenī un reālu objektīvu bīstamību var radīt tikai īpaši lielos plūdos, kas
gadās reti.
Lielākā daļa krāču “parastajās” Latvijas upēs atbilst 1. kategorijai. Kā etalons
varētu būt Strenču un Ķūķu krāces Gaujā. Otrajai kategorijai atbilst lielākā
daļa Amatas krāču un Ogres Brāžu krāces. “Aiz matiem pievilktai” trešajai –
Zvārtes krāce Amatā; Amatas Lustūzis; Veseta pie Sproģēnu dzirnavām; Vizla
pie ietekas. Interesantas ir arī Igaunijas ziemeļu piekrastes upes, kas satur
apm. 3. kategorijas posmus.
Augstāku kategoriju bīstamībai Latvijā varētu atbilst daži aizsprosti, bet
“tīrai” kategorijai tiem pietrūkst garuma un trajektorijas sarežģītības. Piemēram
Aiviekstes HES muca lielu palu laikā – drošināt lejpus aizsprosta var bez problēmām,
bet pati muca ir tik liela un veiksmīgas izbraukšanas iespējas – tik mazas,
ka muca kā šķērslis atbilst 5-6 kategorijai.
6+ kategorijai Latvijā atbilst jebkurš no Daugavas HES, kad ūdens plūst pāri
pārgāzēm – augstumu starpība no 20 – 40m; apakšā betons un pretī vairākus metrus
augsta betona krītsiena kurai jātiek pāri… laipni lūdzam.
Kas attiecas uz mazajām upēm, tad tās ir īpašs gadījums. Tās ir šauras (laivas
trajektorija līdz ar to tiek ierobežota), ar lielu kritumu un ļoti līkumainas,
(šķēršļi parādās pēkšņi un apdomas laiks ir ļoti mazs); ir daudzi krituši koki,
kas braukšanu brīžiem padara pavisam netradicionālu, tā ka, kaut arī ūdens
spiediens parasti ir mazs un krāces tradicionālajā izpratnē neveidojās, veiksmīgai
izbraukšanai nepieciešamās iemaņas kā arī laivas un ūdens izjūta atbilst 3-4
kategorijai. Līdz ar to mazās upes spēj veiksmīgi konkurēt ar Ogri un Amatu,
un, tā kā pēdējās ir tikai divas, bet mazo upju ir daudz – tad dažādības ziņā
tās pat pārspēj tradicionālās vērtības. Protams, kritušie koki ir galvenais
arguments pret mazajām upēm. Ko lai saka, varam ieteikt lietot politetilēna
kajakus vai PVC pūšļus, tie ir izturīgi.
Kas attiecās uz hidrobioloģiju, tad jebkurš nedzīvs koks vai cits dabas materiāls
ūdenī laika gaitā sadalās, atņemot ūdenim skābekli, kas ir galvenais faktors
ūdens pašattīrīšanās spējai un ļoti svarīgs zivju dzīvei. Tā ka kritušo koku
izvākšana no upes ir apsveicams pasākums, kas ir derīgs no visiem aspektiem.
Padomju laikā bija populāra sistēma, kurā ar kategorijām tika
vērtēti pārgājieni – pārgājienam tika piešķirta tāda vai cita GRŪTĪBU (nevis
sarežģītības) kategorija. Papildus krāču sarežģītībai tika vērtēti arī tīri
tūristiski motīvi – apdzīvotu vietu esamība maršutā, piekļuves grūtības u.c.,
un it īpaši – izmantojamās laivas. Teiksim pārgājiens, kurā pie upes piebrauc
ar autobusu līdz pat krastam, gar krastu iet ceļš, ik pa brīdim ir apdzīvotas
vietas un braukšana notiek ar 4-vietīgiem katamarāniem vai plostiem tomēr ir
jāvērtē citādi nekā pārgājiens, kurā līdz upei ir nedēļu jāiet pa kalniem,
ne ceļa ne apdzīvotu vietu nav un braukšana notiek ar smailītiem vai 2-vietīgiem
katamarāniem. Maršutus vērtēja īpaša maršutu kvalifikācijas komisija (MKK),
kas vērtēja grupas sastāvu, pieredzi, veica praktiskas airēšanas tehnikas,
zināšanu un inventāra pārbaudes, un tad piešķīra vai nepiešķīra grupai tiesības
doties maršutā. Pēc pārgājiena tika rakstīta atskaite, kurā apkopots upes apraksts
u.c. materiāli par pārgājienu un tad “ieskaitīja” vai “neieskaitīja” pārgājienu
un atbilstoši piešķīra vai nepiešķīra dalībniekiem tiesības doties sarežģītākos
maršutos un sporta klases. Sezonas beigās notika veikto pārgājienu vērtēšana
ūdenstūrisma čempionāta ietvaros un rīkota sezonas slēgšanas balle ar fotogrāfijām,
filmām utt, kas, kā likums, beidzās ar pamatīgu kodienu J.
Jāsaka, ka kaut arī dažkārt pārbaudes utt. bija tīri formālas un no pārgājiena
vairāk tika vērtēta atskaite nekā pats pārgājiens, sistēma tomēr bija sekmīga
un dažas lietas arī tagad būtu visai noderīgas kopējās lietas labā.
Mūsdienās nekādu komisiju vairs nav, tomēr pamatprincips ir ieteicams joprojām
– sarežģītos pārgājienos cilvēks ir gatavs doties tad, kad ir sekmīgi veicis
par kategoriju zemāku pārgājienu. Jāņem vērā, ka runa iet par pārgājienu, nevis
vienas dienas braucienu vai treniņiem. Pārgājiena apstākļos tiek pārbaudīts
inventārs un braucēja zināšanas un rakstura īpašības, kas arī ir svarīgs faktors
ilgstošos pārgājienos.
Latvijas apstākļos var veikt 1. un 2. grūtību kategorijas pārgājienus.
I kategorijai atbilst jebkura upe vai upju sasaite
ap 100-150 km garumā ar 5-6 aktīvajām dienām.
II kategorijai Latvijā atbilst praktiski tikai
Ogre no Ērgļiem vai augstāk līdz ietekai, turklāt braucot ar smailēm (lai
nebūtu tik vienkārši) vai Amata no Skujenes līdz Gaujai un tālāk pa Gauju
līdz jūrai.
III kategoriju jābrauc meklēt ārpus Latvijas –
Karēlija, Karpati, Urāli, Kolas pussala, Tatri, Somija vai Zviedrija. Jāpiezīmē,
ka laivu braucieni uz Rietumeiropu tiek veikti tikai pēdējos pāris gadus
un tie vienmēr ir bijuši vienas dienas tipa un autonomu pārgājienu pieredzes
Rietumeiropā autoru kolektīvam nav. Ar savu mazapdzīvotību pārgājienu cienītājus
vilina Krievija.
IV kategorijas pārgājienu var veikt (vai atrast
upes ar daudzām IV. kategorijas krācēm) Zviedrijā, Norvēģijā, Alpos, Turcijā,
Tatros, Kaukāzā, Kolas pussalā, Urālos.
V kategorija – Norvēģija, Alpi, Turcija, Kaukāzs
u.c. bijušās padomijas “lielie” kalni;
VI kategorija – tas pats.
Viennozīmīgi rekomendēju pirmo “lielo” pārgājienu veikt 3.
kategorijas līmenī, pirms tam nobraucot vismaz vienu pilnvērtīgu 1.- 2. kategorijas
pārgājienu (lai zinātu vai tas jums vispār patīk), ko papildināt ar Latvijas
straujupju braukšanu. Noteikti grupā ir jābūt vismaz vienam braucējam, kas
zina un ir sekmīgi braucis pa atbilstošas kategorijas upi un ir spējīgs uzņemties
vadītāja funkcijas. “Pārlēkt” pāri kategorijai, braucot uzreiz par divām kategorijām
augstāku upi, bez īpaša optimisma var ieteikt tad ja mazpieredzējušo braucēju
skaits grupā ir mazāks par 1/3. Pārlēkt pār 2. kategorijām noteikti nerekomendējam.
Pēc savas pieredzes varu teikt ka kritiskais punkts ir pārgriezt nabas saiti
– kad izraujas ārpus Latvijas, tad tā lieta sāk iet.
Lai veicās! |