Visu laiku lasītākie padomi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Laivā pa upēm. 80-to gadu ūdenstūrisma macību bestselleris! Andris Stavro,
22.09.2005
Komentāri [22]
 |
Andris Stavro |
|
Ar autora laipnu atļauju un ar noteikumu, ka vienmēr tiks atgādināts,
ka grāmata tapusi pirms 20 gadiem, Campo savā web lapā uzsāk pārpublicēt
fragmentus no Andra Stavro savulaik slavenās ūdeņu grāmatas "Laivā pa
upēm".
Protams,
ir lietas, kas noveco - tas attiecas gan uz laivošanas modi un inventāru,
gan slaloma tehniku, tomēr pēc mūsu domām šis pirmais, nu jau hrestomātiskais
un par bibliogrāfisku retumu kļuvušais izdevums nav pelnījis aizmirstību, tāpat
kā Latvijas ūdenstūrisma celmlauži, par kuriem lasīsim zemāk, vēsturiskajā
ieskatā. Šo grāmatu veidoja vesela ūdeņnieku paaudze, otra paaudze ar to
ir izaugusi un vēl divas to nav pat redzējušas. Lasiet turpinājumos arī Jūs
un esiet ar mums, bet galvenais, brauciet ar laivām!
Autora piebilde:
Šī
grāmata veltīta tiem, kuri atvaļinājuma laikā, nedēļas nogalē vai darba dienas
pievakarē ņem smailīti, piepūšamo laivu vai katamarānu un dodas braucienos
pa upēm.
Šī
ir rokasgrāmata ūdenstūristiem – ielikšanai polietilēna maisiņā un vadāšanai
sev līdzi. Sarežģītais tajā aprakstīts pēc iespējas vienkārši.
Tēmu
izklāstā izmantoti padomju un ārzemju preses materiāli, kā arī Latvijas ūdenstūristu
un airēšanas slalomistu ilggadējā pieredze. Autors pateicas Aivaram Bernānam,
Austrumam Ostniekam, Dainim Ozoliņam, Arvīdam Pinnim, Kārlim Štālam un citiem,
kuri palīdzēja grāmatas izveidošanā.
Priekšvārds
Mēs
– upju apsēstie, krāču pavedinātie – saucam sevi par ūdeņniekiem. Kas mūs
trenc mērcēties palu straumēs (kad Gaiziņkalnā vēl var slēpot), uz ūdens
cepināties saulē (nevis atpūsties pludmalē zem saulessarga), spītīgi cilāt
airus rudens lietavās, kad upe un debesis ir vienlīdz slapjas?
Zilas
vizbulītes, baltas ievas, dzeltenas pienenes, sārtas kļavu lapas... Krāsas
smaržas, ainavas, kādas baudāmas vienīgi, slīdot pa straumi, vienotā plūdumā
ar Dabu.Vilinājums pacīkstēties ar stihiju un gandarījums būt ar to “uz tu”.
Vēlēšanās ceļot, sportot, būt možiem, stipriem, veseliem. Vajadzība arast
kopīgu sportisku aizraušanos visai ģimenei (laivot var visu mūžu – apmēram
no trīs gadu vecuma).
Vārdos
grūti atklāt straumes valdzinājumu. Lai to izjustu, kaut reizi jānobrauc
pa kādu upi.
Taču
upe – tā nav tikai romantika. Ūdens ir skaists, bet ūdenī ir spēks, ūdens
slēpj sevī briesmas.
Ūdeņos
pavadītie brīži sniegs vairāk prieka, ja iemācīsities pareizi apieties ar
savu braucamrīku. Tas nav viegli, jo paņēmieni, ar kuriem vada laivu straujā
upē, ir diezgan sarežģīti. Līdz šim mūsu republikā ar tiem varēja iepazīties
dažos laikrakstu un žurnālu rakstos, kā arī konsultējoties ar airēšanas slaloma
treneriem. Tagad arī grāmatā “Laivā pa upēm”.
Novēlu vislabākos panākumus meistarības pilnveidošanā!
Biruta
Ķemere,
Četrpadsmitkārtējā Vissavienības sacensību uzvarētaja
XX olimpisko spēļu dalībniece airēšanas slalomā
Ieskats vēsturē
Airēšana smailītēs un
kanoe nav jauns sporta veids, kas izgudrots veco vietā. Kanu laivai ir “sirma
bārda”, tās priekštecis – pirmatnējā cilvēka vienkocis.
Nav zināms, kur ir kanoe
dzimtene – Āfrikā, Āzijā, Polinēzijā vai Amerikā. Indiāņu vārdu kanaqua spāņu
un portugāļu jūrasbraucēji atveda no ceļojumiem pa Karību jūras zemēm. No
tā cēlušies vārdi kanoe (laiva, kuru airē ar vienlāpstiņas airi) un kanu (vispārējs apzīmējums laivai, kurā, atšķirībā no akadēmiskās airēšanas, sēž
ar seju braukšanas virzienā).
Senas kanu laivas ir,
piemēram, pirogas Okeānijā un baidarkas Aleutu salās. Eskimosiem bija vajadzīgas
slēgtas laivas medībām un zvejai. Viņi tās izgatavoja no koka karkasa, ko
apvilka ar valzirgu ādām. Ar apģērbu cieši nosegta atvere sēdēšanai, divlāpstiņu
airis – var teikt, ka eskimosu kajaks pilnīgi līdzinājās mūsdienu slaloma
smailītei.
Arī saliekamās laivas
ideja nav jauna. Islandiešu sāgas vēstī par laivu, ko var salocīt gluži kā
lakatu. Romiešu vēsturnieks Plīnijs Vecākais mūsu ēras 1.gadsimtā aprakstījis
ar ādu apvilktas saliekamās laivas, ko lietojuši etiopieši. Braucienos viņi
tās krācēm un ūdenskritumiem apnesuši – lūk, kāds bija ūdenstūrisms pirms
2000 gadiem!
Mūsdienu kanu sportam
pamatus likuši daži uzņēmīgi vīri.
Džons Makgregors – skotu
advokāts, kurš pagājušā gadsimta beigās pēc eskimosu parauga uzbūvēja kajaku
”Rob Roy” un devās tālos ceļojumos. Akadēmiskās airēšanas pārstāvjiem tas
likās tikpat kā vizināšanās ar divriteni, pedalējot ar rokām un stūrējot
ar kājām.
Alfrēds Heinrihs – arhitektūras
students, kurš 1904.gadā Minhenē uzbūvēja pirmo saliekamo smailīti “Delfīns”.
Johans Klepers – sporta
piederumu darbnīcas īpašnieks, kurš jau 1907.gadā prata novērtēt Heinriha
izgudrojumu un ar saviem ražojumiem kanu airēšanu padarīja populāru Eiropā.
Klepera firma joprojām apgādā ūdenssporta mīļotājus ne vien ar smailītēm
un kanoe, bet arī ar vējdēļiem un citu inventāru.
1913.gadā tika nodibināta
čehu kanoistu un ūdenstūristu savienība un 1914.gadā – vācu kanu sporta apvienība.
1924.gadā Parīzes olimpiskajās spēlēs notika paraugdemonstrējumi, bet kopš
Berlīnes olimpiskajām spēlēm 1936.gadā smaiļošana un kanoe airēšana ir olimpisko
spēļu programmas neatņemama sastāvdaļa.
Latvijā saliekamās smailītes
kļuva pazīstamas divdesmito gadu pirmajā pusē. Ilgu laiku tās izmantoja vienīgi
tūrismam un atpūtai. Trīsdesmitajos gados Āgenskalna vingrošanas un sporta
biedrība sarīkoja Daugavā sacīkstes smaiļošanā ar šķēršļiem – tā dēvēto “ģimkanu”
(kanu ģimnastika?). Darba kameras sporta un atpūtas sekcija rīkoja veiklības
braucienus – slalomu Daugavā pie Doles salas. 1936.gadā Ķeguma krācē notika
sacīkstes “kungu divniekos”. Acīmredzot līdz Rīgai bija nonākusi ziņa, ka
Šveicē un Austrijā dzimis jauns sporta veids – airēšanas slaloms. Tā rašanās
bija likumsakarīga. Gadsimta sākumā, kad jau sportoja ne vien uz zemes, bet
arī gaisā, uz riteņiem, jūras viļņos, klintīs un sniegājos, straujas upes
nevarēja palikt balts plankums sporta iespēju kartē.
1946.gadā Stokholmā tika
nodibināta Starptautiskā smaiļošanas un kanoe airēšanas federācija – ICF
(International Canoe Federation). No tās sešām komitejām divas ņēma savā
pārziņā ūdenstūrismu, airēšanas slalomu un ātruma nobraucienu pa mežonīgām
upēm.
ICF tūrisma komiteja sāka
rīkot starptautiskus ūdenstūrisma pasākumus. Plašākais no tiem – Starptautiskais
Dinavas brauciens – risinās katru vasaru koš 1955.gada.
1949.gadā Ženēvā notika
pirmās pasaules meistarsacīkstes airēšanas slalomā.
1956.gadā Čehoslovākijā
iznāca pasaulē pirmā grāmata par airēšanas slalomu – Jana Šulca “Vodni slalom”.
1960.gadā parādījās pirmās
stiklaplasta laivas, bez kurām tagad šis sporta veids nav iedomājams.
Krāču toreadori, līdzīgi
alpīnistiem un sērfinga žokejiem, ieguva romantisku oreolu. Pat ASV prezidenti
Džons Kenedijs un Džeimss Kārters, kā arī Romas pāvests Jānis Pāvils II neslēpa
savu piederību strauju upju braucējiem. Kanoe “ģeniālais fanātiķis” Bils
Masons savā grāmatā “Aira ceļš” (priekšvārdu uzrakstījis kanoists, toreizējais
Kanādas premjerministrs Pjērs Eliots Trudo) airēšanas mākslu salīdzināja
ar glezniecību, dzeju, mūziku un baletu. Diemžēl tajā pašā laikā statistiķi
ziņoja, ka šis sporta veids ir otrs bīstamākais aiz profesionālā autosporta.
Krāčaina upe nav Disnejlenda. Ši atziņa daudzās valstīs kļuva par pamatu
komerciālajiem ūdenstūrisma braucieniem – par maksu, instruktora vadībā.
1979.gadā Kolorado upes Lielajā Kanjonā 92 procenti laivinieku bija komerciālo
braucienu dalībnieki. No 441 ūdenstūristu grupas, kas riskēja braukt uz savu
roku, 394 piedzīvoja neveiksmi.
Padomju Savienībā smailītes
un kanoe iepazina neilgi pirms Helsinku olimpiskajām spēlēm 1952.gadā, kad
vajadzēja gatavot komandu šajā disciplīnā. Pamazām arī tūristi no tautas
laivām un plostiem pārsēdās saliekamajās smailītēs “Luč”, “Prima” un piepūšamajās
laivās.
1964.gada 18.aprīlī Amatā
pie Kalnasmīdēm notika pirmās ūdenstūrisma tehnikas sacensības Padomju Savienībā.
Tās rīkoja atvijas PSR Tūrisma un ekskursiju padome, iniciators bija republikas
ūdenstūristu sekcijas priekšsēdētājs Jānis Olders. Piedalījās ap 50 ekipāžu
saliekamajās smailītēs un piepūšamajās gumijas laivās. Nākamajā gadā pirmo
reizi startēja vienvietīgās smailītes, taču līdz finišam neviena netika.
1967.gadā trīs Latvijas
ūdenstūristi – Gunārs Bērziņš, Jānis Olders, Kārlis Štāls – noskatījās IX
pasaules meistarsacīkstes airēšanas slalomā, kas notika Lipno (Čehoslovakijā).
Viņi atgriezās mājās ar ciešu apņēmību uzbūvēt pašiem savas slaloma laivas.
1968.gada pavasarī uz
Amatas mačiem (nu jau tajos startēja 1500 dalībnieku un krastā līdzi juta
20000 skatītāju!) LPSR ZA Fizikas institūta komanda ieradās ar pieciem košiem
stiklaplasta kajakiem. Jaunajā braucamrīkā vislabāko rezultātu sasniedza
kādreizējā Eiropas jaunatnes čempione smaiļošanā Rudīte Ciparsone.
Ogrē pie dzirnavu dambja
sākās pastāvīgas treniņnodarbības. Gada sensācija – Rolands Ķemers pirmais
iemācījās izpildīt eskimosu apgriezienu.
1969.gadā ūdenstūristi
un airēšanas slalomisti Rīgas rajona Ļeņina padomju saimniecībā izveidoja
ūdenssporta klubu “Saulkalne”. Tika izremontēta un laivu būvei piemērota
veca māja. Rudenī kļuva zināms, ka airēšanas slaloms iekļauts XX olimpisko
spēļu programmā. Lai izveidotu valsts izlasi, PSRS Fiziskās kultūras un sporta
komiteja decembrī Tadžikijā Varzobes upē pie Dušanbes VDR speciālistu vadībā
organizēja pirmos padomju slalomistu koptreniņus. Dalībnieku vidū bija arī
mūsu republikas labākie ūdenstūristi – Eduards Berkāns, Gunārs Bērziņš, Māris
Laidiņš, Ivars Lazurko (treneris), Jānis Olders, Jānis Zariņš, Marija Zuša.
1970.gada jūnijā airēšanas
slalomisti organizatoriski nošķīrās no ūdenstūristiem – tika nodibināta Latvijas
PSR Smaiļošanas un kanoe airēšanas federācijas airēšanas slaloma komiteja.
Tomēr strauju upju braucēji bija, ir un būs domubiedri!
Ūdenstūrisma pārgājieni
aizrāva arvien jaunus entuziastus. Apguvuši pašmāju palu straujupes, Latvijas
ūdeņnieki devās augstāko grūtību kategoriju maršrutos. Karpati, Karēlija,
Kaukāzs, Sibīrija, Altajs, Taimira, Sajāni, Aizbaikāls, Pamirs...
Lai sekmētu ūdenstūristu
sagatavotību un drošību, tika popularizētas ūdenstūrisma tehnikas sacensības
dažādās mūsu republikas upēs. 1968.gadā pirmoreiz notika “5 upju sacensības”,
1970.gadā – orientēšanās sacensības ar laivām, 1978.gadā – maršrutu kvalifikācijas
komisijas pārbaudes sacensības, 1981.gadā – glābšanas sacensības. Tika rīkoti
ūdenstūristu semināri, skolas, ralliji un turiādes.
Ne mazāk rosīgi darbojās
Latvijas airēšanas slalomisti. 1971.gadā jaunajam sporta veidam radās piekritēji
Rīgā un Rīgas rajonā, Liepājā, Valmierā, Bauskā. Jūnijā PSRS izlase piedalījās
XI pasaules meistarsacīkstēs Itālijā, Paseras upē pie Merāno. Biruta hercberga
(Ķemere) ierindojās 22.vietā (36 dalībnieces), Māris Laidiņš – 44.vietā (87
dalībnieki).
1972.gada olimpisko spēļu
airēšanas slaloma sacensības notika Augsburgā, netālu no Minhenes, speciāli
būvētā kanālā. Padomju Savienību pārstāvēja VEF inženiere Biruta Hercberga
(Ķemere), kas ierindojās 19.vietā (22 dalībnieces), un Georgijs Naskidašvilli
– 31.vieta (37 dalībnieki). Diemžēl vēl pietrūka meistarības, lai ārkārtīgi
sarežģītajā trasē konkurētu ar ārzemju sportistiem. Abi padomju pārstāvji
apgāzās un, kaut arī piecēlās ar eskimosu apgriezienu, aizpeldēja garām vārtiem
un saņēma daudz soda punktu.
Toreizējais Starptautiskās olimpiskās komitejas
(IOC) prezidents sers Everijs Brendedžs atzina, ka slaloms ir “skaista
disciplīna, kas prasa spēcīgus puišus”, tomēr IOC vairs neiekļāva airēšanas
slalomu turpmāko olimpisko spēļu programmā.
1985.gadā Francijas sporta
ministrs Alēns Kalmā izteicās – ja 1992.gada olimpisko spēļu rīkošana tiks
uzticēta Parīzei, spēļu programmā katrā ziņā jāiekļauj airēšanas slaloms.
Turpmāk vēl. |