Visu laiku lasītākie piedzīvojumi
|
Aktuālākās tēmas diskusijās |
Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv
Salacas Mauciens 2007 dalībnieka acīm Ieva Balode,
30.10.2007
Komentāri [8]
Salacas Maucienā nolēmu piedalīties, lai mēģinātu saprast, ko nozīmē 95 km
nepārtrauktas airēšanas. Līdz šim to vēl nebiju izbaudījusi - garākais nepārtrauktas
airēšanas gabals bija Rīgas airēšanas maratona 30 kilometri, kuri nebija tā
vieglākā izklaide. Vēl arī gribējās izbaudīt nakts romantiku, airējot pilnīgā
tumsā pa nakti. Man paveicās un kanoe komandā kompāniju piekrita sastādīt Māris
T, kuram jau bija pieredze ar Salacas maukšanu. Viss kopā man radīja pārliecību,
ka Salaca ir pievārējama.
Viss sākās ar to, ka liku savam komandas biedram mazliet panervozēt, jo ierados
uz startu īsi pirms paziņojuma, ka līdz startam ir divas minūtes. Par laimi,
tas pārtapa par laiku līdz brīdim, kad sākās piecu minūšu gatavība. Tieši tik
daudz laika, lai paspētu pārģērbties un iekāpt sagatavotajā laivā (Paldies
Mārim T par to!).
Tiklīdz iebraucam ūdenī, tā arī tiek dots starta signāls – nav ko vilkt garumā,
kā nekā ir jau 21:05 un gandrīz jau satumsis. It kā ekipāžu nav daudz, bet
startā laivu pilna upe. Jāmēģina saskaitīt, kuri tad ir mūsu – kanoe – klases
konkurenti. Tomēr burzma tik liela, ka nekas no skaitīšanas nesanāk. Vairums
laivu jau pašā startā tik ātri atraujas, ka jāsāk domāt – vai mums šonedēļ
ir lemts finišēt? Uz kurieni viņi tā skrien – uz darbu rīt no rīta? Paklīst
baumas, ka pirmā kanoe jau aiznesusies nesasniedzamos tālumos. Raiti garām
paslīd arī tie viltībnieki kanoe laivās ar smaiļu airiem – tā tik ir stratēģija!
Nu nekas, dažas laivas vēl ir redzamības robežās. Un vismaz viena kanoe vēl
nav startējusi, neskaitot to laivu, kuras ekipāža ir tikai tikko izbraukusi
no Rīgas. Tātad pēdējie vēl neesam. Kas tad mums te apkārt ir palikuši? Smailīte,
kura svin savu dzimšanas dienu – šajā pasākumā brauc pirmo reizi. Tad jau mums
ir kaut kas kopīgs. Un kanoe, kuras komanda ir nosaukta par godu slavenā Irbes
upes maniaka vārdā, kurš plašā apkārtnē ir pazīstams ar to, ka naktīs mēdz
pielavīties pie gulošajiem ūdens tūristiem un sabāzt cīsiņus ausīs. Līdzīgs
stāsts šovasar tika dzirdēts par Pededzes apkārtnē mītošo Citronlāci, kurš
manīts upes tuvumā skraidām pa mežiem un smejamies, un kā izpirkumu par nerātnību
nedarīšanu atpūtniekiem pieprasa citronus. Vai tikai šie divi tipiņi nav kādi
attāli radinieki?
Pa šo laiku ir jau pavisam satumsis. Nevaram saprast vai ir labāk braukt ar
ieslēgtu vai izslēgtu lukturi. Ja tas ir ieslēgts, tad priekšā izveidojas balta
miglas siena. No otras puses var jau arī braukt, iztiekot tikai ar zvaigžņu
gaismu un atblāzmu, ko rada citu laivu lukturi. To arī nolemjam darīt. Debesis
kā pēc pasūtījuma ir noskaidrojušās, lai gan visu iepriekšējo nedēļu bija apmācies
un lietains. Varu pēc sirds patikas izbaudīt zvaigžņu romantiku! Labi, ka man
nav jāstūrē – varu skatīties gaisā cik gribas.
Un klāt Mazsalaca, kura mūs sagaida ar spožām ugunīm. Pēc apžilbšanas uz upes
vairs nekas nav redzams. Krastā kāds pajautā: kāds mums numurs? Un kā mums
iet? Tik sarežģīti jautājumi tādā stundā! No otra krasta mums laimīgu ceļu
novēl to divu kanoe ekipāžas, kuras brauca ar smaiļu airiem. Viņi šeit savu
ceļu beidz.
Mazsalaca – tātad nu jau kilometri 10 ir noairēti. Nav tik traki – parādās
cerība, ka tomēr distanci veiksim. Plunkš! Kāds ar skaļu troksni saceļ pamatīgas
šļakatas. Jauki – bebri te arī dzīvo. Laikam traucējam viņiem naktsmieru, ka
tik skaļi uzvedas. Aiz Mazsalacas var atpazīt daudz vietu, kurās ir būts. Labu
brīdi var gremdēties atmiņās, kad te ir būts un kas te ir darīts. Plunkš! Jā,
laikam traucējam gan.
Krastā stāv mašīna. It kā makšķernieki, it kā nav. Nē, tomēr pamana mūsu tumšos
stāvus un grib uzzināt mūsu numuru. Ne pārāk tālu priekšā esot laiva. Varbūt
ir vērts noķert? Pēc kāda laika noķeram arī – nez, vai tāpēc, ka mēs mazliet
uzairējām, vai arī tāpēc, ka viņi vairs neairē?
Plunkš! Šoreiz pat sabīstos, jo plunkšķis bija ļoti tuvu laivai. Lai tiktu
prom no šīm briesmīgajām, trako bebru apsēstajām vietām, vēl mazliet uzairējam.
Te pēkšņi mums kā stāvošiem garām pabrauc kanoe laiva (2 slapji krekli), kuri
startēja pusstundu pēc mums. Tātad septiņās stundās viņi ir iedzinuši veselu
pusstundu. Vispār jau tā ir nekaunība – šitā sagraut mūsu cīņassparu!
Pa šo laiku ir uzlēcis mēness, un tagad mums ir iespēja papriecāties par vēl
vienu tumsā saskatāmu objektu. Un kaut kādu gaismu jau tas arī dod, jo vēl
aizvien iztiekam bez lukturiem. Savu prožektoru ieslēdzam tikai bīstamākajās
vietās – straujtecēs, lai izvairītos no akmeņiem. Tomēr liela jēga no tā nav,
jo, ieslēdzot lukturi, priekš iznirst miglas siena. Tāpēc priekšroku dodam
braukšanai tumsā. Vienā brīdī gan šāda braukšana mums maksā šo pašu laivas
lukturi, kad pēc veiksmīgas izvairīšanās no upē iekrituša koka zariem priekšā
parādījās vēl viens zars. Pašiem nācās veikt strauju manevru ar ieniršanu laivā,
bet lukturi tas neglāba.
Plunkš! Ja es to bebru varētu noķert, kā es viņam ar airi... Kaitina!
Puspiecos beidzot sasniedzam Staiceli, kur pie hesa mūs sagaida jautra tiesnešu
kompānija. Iznesam laivu un mazliet iekožam. Tiesneši laipni paziņo, ka iepriekšējā
kanoe aizbrauca „tikai” pirms 10 minūtēm. Tā it kā mēs viņus vēl varētu noķert.
Lai kā gribētos, nevar te ilgi uzkavēties, jo paliek auksti. Vispār tas ir
labs stimuls airēt, jo tiklīdz kā kaut uz mirkli pārstāj, tā aukstums ir klāt.
Aiz Staiceles man uznāk lūziens – briesmīgi nāk miegs. Nezinu kā Māris to
var izturēt, jo brīžiem es airēju pilnīgā autopilotā - acīm ciet veicot mehāniskas
kustības ar airi. Bet viņam taču ir jāstūrē, un pat tumsā viņam tas lieliski
izdodas, jo nevienā krastā neesam ietriekušies. Sevi mierinu ar domu, ka tūlīt
paliks gaišs, un tad jau miegs atkāpsies.
Rītausmā pirms saullēkta un pēc negulētas nakts nekam ar savām maņām uztvertajam
vairs nevar ticēt. Vienā brīdī rīta miglā priekšā ieraugu gaidīto tiltu. Tāds
liels, skaists mūra tilts! Paga, bet tiltiņam bija jābūt mazam, trosēs iekārtam
koka gājēju tiltam. Skaidrs – nekāda tilta te nav. Kādā brīdī Māris pajautā
vai es redzēju to mazo, zilo putniņu. Kādu putniņu? Nez, vai tiešām tas bija
vai atkal māņi?
Pēc kāda laika sākam gaidīt Sarkanās klintis. Kādiem objektiem tad bija jābūt
– Sarkanajām klintīm, tad dzirnavu dīķim un meldriem aizaugušam upes posmam?
Tā – meldri bija, dzirnavu dīķis arī, bet kur ir Sarkanās klintis? Vai tiešām
būsim palaiduši garām un abi nepamanījuši? Braucam, braucam, bet klintis kā
nav tā nav. Vai mēs braucam pareizā virzienā? Jā, straume arī tek uz to pašu
pusi. Dīvaini, varbūt tiešām nepamanījām? Bet jūru un finišu taču mēs nepalaidīsim
garām!?! Te pēkšņi – kas tad tas? Sarkanās klintis! Vairs jau necerējām ieraudzīt!
Šeit piestājam uz īsu brīdi iekost un izlocīt kājas. Pēc mašīnu pēdām spriežot,
te ir bijuši tiesneši, bet aizbraukuši mūs nesagaidot. Nu nekas, cik tad mums
te līdz finišam – nieka 10 kilometri. Tikai braukšanas vaina.
Pēc kāda laika aiz katra stūra sāk rēgoties Salacgrīva. Aiz šitā vēl ne, nu
bet aiz nākamā noteikti! Nu labi, ne aiz tā, bet vēl aiz viena. Tā nepagāja
ne 10 – 15 līkumi, kad tiešām parādījās Salacgrīvas pirmais tilts, uz kura
cilvēki jau cītīgi strādā, tikai dīvaini noskatās uz tiem dullajiem laivā.
Var manīt, ka neesam pirmie, kas te šorīt brauc.
Tālāk parādās dīvains veidojums pāri visai upei – tacis. Aizbūvējuši visu
upi, tikai pašā malā atstājot vietu, kur ūdenim brīvi plūst. Līdz ar to, tur
ir izveidojusies pamatīga straume. Tā, tagad tikai jāiestūrē laiva precīzi
starp pāļiem. Tomēr straumei ir pašai savi uzskati – tā nes laivas priekšgalu
tieši virsū pālim un griež laivu šķērseniski. Tomēr pašā pēdējā brīdī mums
izdodas laivu izgriezt pareizi un veiksmīgi izbraucam šķērsli. Pēc neilga brītiņa
ir vēl viens tāds pats pārbaudījums, kuru izbraucam jau mierīgāk. Kā vēlāk
uzzinājām, tači bija izrādījušies liktenīgi lielai daļai laivu un nodrošinājuši
ekipāžām atspirdzinošu rīta peldi. Par to mums vēl lielāks prieks, ka izbraucām!
Nu jau ir redzamas beigas! Vēl tikai līdz tiltam, pirms kura divi vīri laivā
novilkuši striķi pāri visai upei. Nez ko viņi tur darīja, jo tīkla pie striķa
nebija? Ķēra rīta agrumā braucošos laivotājus? Vēl cauri ostai un kreisajā
krastā jau redzami sagaidītāji.
Un tā 12:23 esam pievārējuši Salacu visā tās garumā. Nav nemaz tika slikti
priekš pirmās reizes. Pēdējie arī neesam. Un, kā par brīnumu, otrā dienā man
pat rokas nesāpēja!
|